Nieuws
Now Reading
[Coverstory] 11 trends in de gamesindustrie
1

[Coverstory] 11 trends in de gamesindustrie

by Matthijs Dierckx6 september, 2011

De gamesindustrie is niet te voorspellen. Waar vroeger om de vijf jaar een – bescheiden – evolutie plaatshad, zien we nu bijna jaarlijks een revolutie die de wereld der games-developers op zijn kop zet. Control presenteert 11 trends die enig houvast bieden in deze roerige tijden.

#11 Games worden steeds… beter!

Wie dagelijks met zijn neus bovenop games zit, merkt het wellicht niet. Wie wat afstand neemt kan er eigenlijk niet om heen: games zijn beter geworden. Niet alleen beter dan anderhalf decennium geleden, ook […]

#10 Crowdfunding: Afnemers als investeerders

“We need your help!” Nederlander Ronald Mannak en zijn Amerikaanse partner Colin Karpfinger kijken recht in de camera en spreken de kijker toe. 25.000 dollar hebben ze nodig om hun droom te verwezenlijken, de productie van een […]

#9 Vrouwen als ‘core’-doelgroep

Brenda Bailey Gershkovitch, CEO en Co-founder van Sillicon Sisters: “Vrouwen hebben behoefte aan een eigen soort Hardcore Games” Brenda Bailey Gershkovitch: “Veel casual games en portals hebben voor een groot deel een vrouwelijke doelgroep. Dat is niet […]

#8 Social Games blijven groeien

Social games waren misschien wel dé trend van 2011, maar in 2012 worden ze zelfs nog groter. Peter Hofstede van Spil Games pakt de cijfers erbij: “Volgens Parks Associates vervijfvoudigt de omzet in social games de komende […]

#7 HTML5 steeds populairder

Prof. Dr. Mark Overmars over ‘GameMaker for HTML5′ HTML5 – de verzamelterm voor nieuwe tags en javascript – lost voor developers en publishers twee belangrijke problemen op. De eerste: browsergames zonder plugin. De tweede: browsergames op mobiele […]

#6 Specialisatie in gamesonderwijs

NHTV docent Stefano Gualeni over de toekomst van gamesonderwijs: “Opleidingen richten zich meer op specialist, minder op generalist.” Stefano Gualeni: “Veel gamesopleidingen leiden multidisciplinair op. Dat is op zich positief, maar ze doen het zo dat de […]

#5 Procedurele content creatie

Guerrilla Games’ Art Director Jan-Bart van Beek filosofeert over de toekomst van gamegraphics: “Procedurele technieken uit de filmindustrie worden -mogelijk- toegepast bij de ontwikkeling van games voor de volgende generatie” Jan-Bart van Beek: “Consumenten willen een reden […]
#4: Transmedia, games als basis voor andere media

Transmedia. Nee, dat is niet een popje uitbrengen van je gamecharacter en ook niet een boek met het verhaal van de game. Transmedia is – buiten een buzzword – vooral een doordachte strategie waarbij op basis van […]

#3: Minder zorgen om gamesverbod

“Games komen er in de Amerikaanse rechtbank beter vanaf dan porno en strips. Zelfs de conservatieve elite wil er niet aan dat games slecht voor de natie zijn.” “Gamebouwers, gefeliciteerd. Sinds de Supreme Court in de Verenigde […]

#2 “Zorgverzekeraars frustreren de groei van healthcare games”

Tim Laning van Grendel Games: “Sommigen zeggen dat de medische serious games markt juist op dit moment tot wasdom komt vanwege de parallelle ontwikkeling van allerlei projecten. Dit leidt tot verschillende vormen van innovatie, wat uiteraard […]

#1: “In-app purchases vervangen traditionele verkoopmodel”

In-app purchases, microtransacties, virtuele goederen: hoe je ze ook noemt, hun belang neemt toe. Volgens Peter Hofstede van Spil Games worden ze in de toekomst de nummer één inkomstenbron voor gamesontwikkelaars. “In 2010 hadden we […]

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.