Nieuws
Now Reading
[Cases afl.5] Little Chicken: Efteling — Raveleijn
0

[Cases afl.5] Little Chicken: Efteling — Raveleijn

by Redactie5 september, 2011
Dit is een serie met zes succesvolle cases, praktijkvoorbeelden van serious games die zijn gebruikt in de speciale editie van Control voor bedrijven & overheden. Bekijk hier de andere cases.

Case: Efteling — Raveleijn

Klant: De Efteling — www.efteling.com
Developer: Little Chicken Game Company — www.littlechicken.nl
Ontwikkeltijd: ongeveer 6 maanden met 6 personen

Gaming agency Little Chicken Game Company maakte samen met De Efteling een online game om de nieuwe attractie in het park te promoten. 

1. Hoe kwam het project tot stand?

De nieuwe Efteling-attractie Raveleijn is een stad die het decor vormt voor een zeer spectaculaire show over vijf kinderen die uitgroeien tot ruiters te paard. Ze hebben elkaar en hun eigen talenten nodig om de strijd aan te gaan met de wrede overheerser van de stad. Het door de Efteling en kinderboekenauteur Paul van Loon geschreven verhaal is cross-mediaal en vormt de basis voor een parkshow, een twaalfdelige televisieserie, een boek én een online game. 

2. Waarom Little Chicken Game Company?

Omdat Little Chicken en de Efteling al sinds 2008 naar tevredenheid samenwerken aan onder andere Sprookjesboom kwam Little Chicken voor het online gedeelte weer in het vizier. Het Amsterdamse bedrijf hield de meest overtuigende pitch en heeft de game in de maanden daarna in nauwe samenwerking met de Efteling ontwikkeld. Het spel is voor het attractiepark de eerste stap richting een online wereld vol quests en spellen waarin de doelgroep (kinderen van 8-12 jaar) zelf aan de slag kan met het verhaal van Raveleijn.

3. Wat houdt de game in?

De online game Raveleijn is veel meer dan slechts een promotiemiddel voor de real-life attractie. De Efteling (4 miljoen bezoekers in 2010) ziet de Raveleijn-game als een volwaardige aanvulling op de parkshow, de tv serie en het boek. Alle onderdelen complementeren elkaar en vertellen samen het complete verhaal van Raveleijn. Het is daarmee een van de eerste vertellingen die de Efteling volledig cross-mediaal aan het publiek overbrengt. De game is in episodes uitgebracht, zodat deze de grote finale van de televisieserie en de parkshow niet te vroeg zou verklappen.

4. Hoe speelt de game?

Raveleijn is een adventuregame die iets wegheeft van Zelda of rollenspellen als Warcraft. Spelers rijden te paard door de wereld, praten met dorpelingen en bannelingen en moeten het opnemen tegen gevaarlijke vijanden zoals de mechanische Graffers. Voor de game is de Efteling een aparte campagne gestart via het sociale netwerk Hyves, waar door het spelen van een minigame een voordeel in de eigenlijke game kon worden behaald. De game kreeg verder aandacht door banners, via raveleijn.nl en uitingen via andere Efteling-media.

5. Het resultaat

De game is ontwikkeld om over een langere periode relevant te zijn en nieuwe spelers aan te blijven trekken. In de eerste maand nadat het spel beschikbaar kwam, is de titel al door meer dan 30.000 unieke bezoekers gespeeld. De spelers zijn samen goed voor een buitengewoon langdurige gametijd van bijna een uur gemiddeld. (bron: Google Analytics). Veelbelovende cijfers dus voor de toekomst van de Raveleijn-game.

About The Author
Redactie
Redactie