Nieuws
Now Reading
[Trends] Trend #1: “In-app purchases vervangen traditionele verkoopmodel”
0

[Trends] Trend #1: “In-app purchases vervangen traditionele verkoopmodel”

by Redactie23 augustus, 2011

In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 1, lees (later) hier de rest.

In-app purchases, microtransacties, virtuele goederen: hoe je ze ook noemt, hun belang neemt toe. Volgens Peter Hofstede van Spil Games worden ze in de toekomst de nummer één inkomstenbron voor gamesontwikkelaars. “In 2010 hadden we vrijwel geen inkomsten uit virtuele goederen. Voor 2011 verwachten we dat ze 30% van onze omzet zullen uitmaken, en dit gaat nog verder groeien in 2012.”

Tijmen Roberti van Firi Games gaat nog een stapje verder: “In een markt zoals de App Store kun je zonder in-app purchases niet genoeg geld verdienen. Als kleine, onbekende ontwikkelaar is het praktisch onmogelijk om meer dan 79 cent te vragen voor je spel. Dus is het cruciaal dat je meer verdient aan je trouwste klanten. En dat kan!” Firi verkoopt bijvoorbeeld extra ruimteschepen voor de top-down shooter Phoenix. 

Microtransacties zijn ook onlosmakelijk verbonden met free-to-play. Derk de Geus van Paladin is kritisch over dit fenomeen. “Het is een marketingterm”, zegt hij. “Door een goed product gratis op de markt te zetten, heb je gewoon een vliegende start. Dit effect wordt de komende jaren minder sterk, want consumenten zijn niet dom en zullen crappy producten keihard afstraffen.”

Kunnen spelers straks met álle games gratis aan de slag, om pas te betalen voor de extra’s? Martin de Ronde van Vanguard denkt van niet: “Alle businessmodellen blijven bestaan: freemium, cheapium, pay-per-download, subscription, rental. Alleen gaat freemium een steeds belangrijker plek innemen.”

Ook De Geus ziet de initiële aanschafprijs voorlopig niet verdwijnen. “Consumenten blijven dingen kopen als cadeautje”, zegt hij. “En dan bedoel ik niet alleen cadeautjes voor anderen, maar ook voor zichzelf.”

Maar Roberti is stellig: “De meeste games worden free-to-play. Waarom zou je een drempel opleggen in de vorm van een aanschafprijs als je het meeste geld verdient via in-app purchases? Je schrikt alleen maar potentiële spelers af.” Hij ziet nog een ander argument: piracy. “Het is triviaal om een app te hacken, terwijl in-app purchases stukken moeilijker gratis te bemachtigen zijn,” zegt Roberti.

Voor de volgende Paladin-game staan microtransacties op het programma, zegt De Geus: “We overwegen level-packs, maar ook in-game items. Maar we willen de game-ervaring niet tekort doen, dus we zijn voorzichtig.” Ook De Ronde bevestigt dat ook Vanguard hiermee aan de slag gaat. 

Bij de afbeelding: Smurfs’ Village is sinds enige maanden de game met de grootste opbrengst op de iPad. Niet geheel zonder controverse overigens. De makers zouden zich richten op kinderen die op de iPhone of iPad van hun ouders ongelimiteerd Smurf Bessen aanschaffen. Deze virtuele currency wordt uiteraard betaald met echt geld.

Tekst: Niels ‘t Hooft

About The Author
Redactie
Redactie