Nieuws
Now Reading
[Nieuws] GameMaker-ontwikkelaar noemt kritiek “onzinnig verhaal”
0

[Nieuws] GameMaker-ontwikkelaar noemt kritiek “onzinnig verhaal”

by Matthijs Dierckx22 augustus, 2011

Tijdens de GDC Europe stond de stand van YoYo Games steevast vol belangstellenden. Het bedrijf presenteerde daar voor het eerst GameMaker for HTML5. Niet iedereen is echter enthousiast over de richting waarin YoYo Games de populaire tool stuurt.

Neem Anna Anthropy, de schrijfster van Rise of the Videogame Zinesters. In een post op 7 Stories Press schrijft ze onder meer: “The owners of Game Maker seem to have chosen pocket change over real change.”

Harde kritiek dus. We vroegen GameMaker-maker (ja, dat blijft leuk) Mark Overmars om commentaar. “Dit soort onzinnige verhalen duikt van tijd tot tijd op. Een paar reacties: 

  • Deze prijsstelling en verandering zijn al vier maanden oud (toen 8.1 uitkwam). Dus dit is oud nieuws.
  • $40 is spotgoedkoop voor een dergelijk product.
  • De Lite editie van GameMaker was in feite veel te krachtig. Daardoor misten we veel sales. We hebben deze met de watermark iets minder aantrekkelijk gemaakt. Maar nog steeds is het prima geschikt voor mensen die willen proberen games te maken.
  • De Lite editie van versie 7 of 8.0 (zonder watermerk) is nog steeds op heel veel plaatsen te downloaden en kan door iedereen nog steeds gebruikt worden.
  • We geven veel korting op site licenties voor scholen en voor dit soort zomerkampen.
  • De rekeningen moeten nu eenmaal betaald worden. YoYo Games heeft nog nooit winst gemaakt. Alle inkomsten worden weer in GameMaker geïnvesteerd. De aandeelhouders hebben zelfs nooit enig salaris uit het bedrijf gekregen en hebben er veel geld in gestort.
  • Ik ben gewoon deel van YoYo Games en sta volledig achter het beleid.

Al met al denk ik dus dat we prima bezig zijn met oog voor de wensen van de community en ons afschilderen als corporation die het product ‘mismanaged’ is belachelijk. Zonder YoYo Games en de gigantische inspanning die we leveren zou het product nooit meer verder ontwikkeld zijn en zou het een stille dood sterven.” Aldus Mark Overmars dus.

(Dank: Zo-ii)

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.