Nieuws
Now Reading
[Verhalen uit de praktijk] Mijn Art Director luistert nooit naar me! — door Michel Maas
2

[Verhalen uit de praktijk] Mijn Art Director luistert nooit naar me! — door Michel Maas

by Redactie8 augustus, 2011
Michel Maas is art director bij GameHouse Studios, makers van casual games als Delicious. Dit is zijn tweede bijdrage voor Control. Lees ook: “Vrouwen. Je moet ze alleen even leren begrijpen. That’s all…”

Stel: Je hebt altijd goede ideeën, maar je art director luistert nooit naar je. Dit kan meerdere redenen hebben, maar het is zeker een van de meest vermoeiende onderdelen van het artist-zijn. De communicatie met de art director vergt enorm veel energie.

Laten we er even vanuit gaan dat je je Art Director niet kunt veranderen. Een van de dingen die je als artist dan kunt doen om die communicatie te verbeteren is een oefening die we in onze eigen studio veel toepassen en het neemt maar 5 minuten in beslag.

Show, don’t tell. Anders leg je een briljant idee in de handen van de verbeeldingskracht van je Art Director. Slecht idee. Niet doen.

Wat heb je nodig? Een schaakklok, een goeie brush, je gevoel én overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van je eigen idee. 

Het geheim zit hem in je idee zo snel mogelijk te visualiseren in plaats van onder woorden te brengen. Het werkt namelijk beter om je Art Director te laten zien wat je bedoelt. Show, don’t tell. Anders leg je een briljant idee in de handen van de verbeeldingskracht van je Art Director. Slecht idee. Niet doen.

Zet je schaakklok op 5 minuten. Vraag jezelf wat de kern is van je idee, gebruik vervolgens je hele scherm, gebruik de juiste belichting om de sfeer zo sterk mogelijk te laten werken waardoor je mensen meeneemt en nogmaals, zorg dat je idee erin zit. En gebruik de volledige 5 minuten. Niet meer en niet minder.

Vraag vervolgens andere mensen (het liefst je moeder en geen collega’s) wat ze ervan vinden. Stel ze simpele en objectieve vragen. Dit levert je heel veel op als je voor je zelf van tevoren hebt uitgemaakt welke antwoorden je wil horen. En de werkwijze levert je ook heel veel op. Het dwingt je namelijk om waardevolle keuzes te maken. 5 minuten is tenslotte niet veel tijd, dus je wordt steeds beter in het weglaten van dingen die niets toevoegen. En heel belangrijk: Het eindresultaat is niet belangrijk. Het gaat erom dat je je idee verkoopt.

De tijd die je daarna besteedt aan het verder uitwerken is ook veel effectiever. Om wat voor beelden te geven: Onderstaande afbeeldingen zijn gemaakt nadat iemand het idee opperde om verschillende tijdstippen of weersomstandigheden in de game te verwerken. Om te ervaren wat de toegevoegde waarde is van dit soort scènes voor de totale gamebeleving, zijn ze heel snel gemaakt op basis van een overdag scène.

Overdag:

Overige scenes:

Je zult misschien zeggen: Niets nieuws. Dit soort dingen noemen ze speedpaints. Voor de duidelijkheid: Ik geloof niet in speedpaints. Speedpainting is voor fans, niet voor een echte artist. Overigens ben ik nog geen speedpaint tegengekomen die mij heeft overtuigd van een goed idee.

Als je dit nou een paar keer hebt gedaan, en je hebt het gevoel (zeer belangrijk!) dat je goed visueel kunt communiceren dan gaat je Art Director vanzelf beter naar je luisteren.

About The Author
Redactie