Nieuws
Now Reading
[Muziek afl.5] Vier initiatieven en events over gamesmuziek
1

[Muziek afl.5] Vier initiatieven en events over gamesmuziek

by Matthijs Dierckx21 juli, 2011

Over gamesmuziek is veel meer te vertellen dan we in een coverstory kwijt kunnen. Er zijn dan ook talloze initiatieven op dit gebied. Een selectie.


OneBigAlbum

www.gamemusicinitiative.com

Ruud van de Moosdijk, mede-oprichter van gamesstudio Engine Software, is een fanatieke promotor van gamesmuziek. Een paar maanden geleden richtte hij daartoe The Game Music Initiative op, met als eerste resultaat de aanstaande release van OneBigAlbum. Een verzamelaar met werk van game-componisten, uitgegeven door goede doel-publisher OneBigGame. 


Music ‘n’ Games

24 augustus
Institute for the Unstable Media. V2
Rotterdam

www.rmc.rotterdam.nl

“Voor de Commission Music organiseert RMC een reeks O&O evenementen die zich specifiek richten op onderscheidend muziekgebruik in mediatoepassingen. Music ‘n’ Games is de eerste die plaatsvindt op 24 augustus in Rotterdam. Doel is de samenwerking tussen de verschillende industrieën te bevorderen en nieuwe vormen van economische versterking te verkennen. Kennisontwikkeling staat centraal, maar daarnaast is met name het samenbrengen van opdrachtgevers en opdrachtnemers belangrijk.

Music ‘n’ Games bestaat uit vier onderdelen: Q&A, Score!, Score! – contest en natuurlijk Food & Drinks. Met het onderdeel ‘Score!’ willen we opkomend en gevestigd talent de kans geven hun muziek onder de aandacht te brengen van de gamesindustrie: door in sessies van een paar minuten de composer, sounddesigner of muzikant samen met iemand vanuit de gamesindustrie realtime naar een demo te laten luisteren. Tijdens deze één op één-sessies willen we hen de kans geven een paar minuten van hun muziek te laten horen en deze laten beoordelen door professionals uit de gamesindustrie. Vanzelfsprekend hopen we natuurlijk op een mooie match. Voor Score!-the contest zijn we op zoek naar een game waarvoor we talenten en organisaties willen vragen een stuk muziek te componeren. De gamesdeveloper kiest zelf welke hij/zij vindt passen. Dit is de absolute hoofdprijs. Dus indien men nog op het punt staat een stuk te laten componeren is dit wellicht een mooie kans als men talent een kans wil geven.”


NIEUW: Platform DutchGameMusic

www.dutchgamemusic.nl

“Dit platform (een initiatief van Muziekinstituut Multimedia, in samenwerking met opleidingsinstituten en enkele game-audio bedrijven) staat nog in de kinderschoenen. De focus ligt op muziek in Neerlandsche Games, maar ook ander werk wat gamesmuziek-gerelateerd is, en het doel is ‘gamemuziek’ beter zichtbaar te maken. We zijn hoe dan ook al op zoek naar leuke, nuttige en waardevolle inhoud, zoals ‘making-offs’, muziek voor op de website en events of artikelen over game-muziek.” Mochten componisten / muziekbedrijven geïnteresseerd zijn, dan kunnen ze nu al contact opnemen via: info@dutchgamemusic.nl of than@mimm.nl


Symposium

VIDEOGAME MUSIC: PLAY, FANS, SPACE

13 September 2011
Universiteit Utrecht

We wagen ons maar even niet aan een vertaling, dus bij dezen de omschrijving van de organisatie zelf: “With internationally renowned speakers from the fields of game studies and game music research, game designers and students, this one-day symposium at Utrecht University seeks to outline an agenda for videogame music research. The symposium investigates music’s contribution to three important domains of videogaming: Play, Fans, and Space. In addition, a game music workshop will enable researchers, students, designers and gamers to join forces in the development and study of videogame music.”

13 September 2011, 9:30-17:00
Sweelinckzaal, Drift 21, Utrecht
Gratis entree


Verschenen in Control #25

LET OP: IN DE KOMENDE iPAD-EDITIE VAN CONTROL: VEEL EXCLUSIEVE MUZIKALE EXTRA’S!

Aan het woord

Dit artikel maakt deel uit van een serie van zes verhalen over gamesmuziek, de coverstory van Control #25. Voor deze coverstory hebben we gesproken (face to face of via e-mail) met de volgende personen:

Joris de Man
Componist van onder meer de Killzone-serie
Winnaar Ivor Novello Award
www.jorisdeman.com

Jonathan vd Wijngaarden
Componist van onder meer Fairytale Fights en Adam’s Venture 1 en 2
Winnaar Dutch Game Award 2010
www.musicbyjonathan.com

Rik Nieuwdorp (Claynote)
Componist van onder meer Bohm en diverse Xbox Live-titels
www.claynote.nl

Michiel van den Bos
Componist van onder meer Unreal, Unreal Tournament, Deus Ex en Overlord 1 en 2
www.michielvandenbos.com

Niels van der Leest
Componist van diverse serious en entertainment games
www.nielsvanderleest.nl

SonicPicnic (collectief)
Componisten van onder meer Awesomenauts, Swords&Soldiers, Rocket Riot, Flipper en Garfield2 (DS)
www.sonicpicnic.nl

Than van Nispen
(onderdeel van collectief GreenCouch)
Componisten van diverse games
www.greencouch.nl

Sander Huiberts
(CreativeHeroes, HKU)
Onderzoeker, componist, geluidstechnicus en gamesdeveloper
www.creativehero.es

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.