Nieuws
Now Reading
[Column] Verdwenen in het westen maar big in Japan: Gamecenters
0

[Column] Verdwenen in het westen maar big in Japan: Gamecenters

by Eric Bartelson5 juli, 2011
Control-coverartists Marthe Jonkers en Ward Lindhout wonen en werken in Kyoto, Japan. Ze vertellen over hun belevenissen in de Japanse gamecultuur.

Games zijn een groot en niet wegdenkbaar deel van de Japanse cultuur, dat omarmd wordt door de hele bevolking. Lopend door de binnenstad van Kyoto word je om de paar meter wel geconfronteerd met games: shops, posters, cosplayers en ga zo maar door. Erg interessant hierbij zijn de vele gamecenters (de Japanse benaming voor arcadehallen). Ze zijn lawaaiig, drukbezocht en vaak wel zeven verdiepingen hoog.

In Kyoto heb je bijvoorbeeld de Namco Tower, een geliefde uitgaansplek voor stelletjes. Stelletjes? Ja, in deze gamecenters vind je zeker niet alleen jongens. Meisjes en salarymen vermaken zich er net zo goed! Gamecenters bieden namelijk een breed aanbod aan spellen. Een groot deel bestaat uit videogames, maar je hebt bijvoorbeeld ook Pachinko, een ongekend populair gokspel in Japan. Er zijn hallen vol van deze Pachinko-kasten, maar erg spannend is het spel niet. Je zit eigenlijk te kijken naar zilveren balletjes die als ze in het goede gaatje vallen geld opleveren. Maar de Japanners houden van gokken. In de Namco Tower heb je een heuse paardenracebaan in het klein, waar je onder het genot van een drankje kan kijken of het modelpaardje waarop je gewed hebt als eerste de finish bereikt.

 

Purikura

Een verdieping hoger vind je de purikura, fotobooths waar – vooral meisjes – stickerfoto’s van zichzelf en hun vrienden maken. Het resultaat is een automatisch gephotoshopt stickervel, waarop je tot een soort modelpopje bent getransformeerd. Ogen en lippen worden vergroot, wimpers verlengd, niks is te kawaii voor de Japanse tienermeisjes. Dit geeft helemaal hilarische resultaten wanneer je er als man gebruik van maakt, Boy George is er niks bij!

Achterstevoren

Dan is er tenslotte vaak ook nog een afdeling die sterk doet denken aan een kermis, met tientallen Lucky Cranes waar je anime-poppetjes en snoep uit kan halen als je de onmogelijke grijpkraan goed weet te sturen. De kans op succes is zo klein dat je vaak goedkoper uit bent als je de poppetjes gewoon in de winkel koopt (en het snoep zeker!). Het interessantst voor ons is de videogame afdeling. Gamecenters houden de nieuwste trends bij en verversen vaak hun gameaanbod. Ook hier zie je de 3D rage, met een breed aanbod aan 3D shooters en racegames. Desalniettemin genieten de oude fighting games zoals Street Fighter en Guilty Gear nog steeds een ongekende populariteit. Naast deze genres zijn Konami’s Bemani games (muziek-games) ook enorm populair. Hier wordt het meest uitgesloofd, met als hoogtepunt een Dance Dance Revolution gamer die het moeilijkste level uitspeelde terwijl hij achterstevoren stond en dus het scherm niet kon zien!

Gezellig potje vechten

Ondanks dat de Gamecenters in Japan nog steeds vele malen populairder zijn dan in het westen, neemt ook hier het aantal af. Door de toename van portable games en het feit dat de meeste Japanners toch wel minstens één next-gen console thuis hebben staan, is het niet meer zo nodig om gamecenters te bezoeken voor de nieuwste cutting-edge technology. Maar als uitgaansplek blijft het populair, gewoon gezellig met je vriendin op zaterdagavond een potje Street Fighter spelen!

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.