Nieuws
Now Reading
[Verhalen uit de praktijk] De Succesvolste iPhone Game — door Prof. Dr. Mark Overmars
0

[Verhalen uit de praktijk] De Succesvolste iPhone Game — door Prof. Dr. Mark Overmars

by Redactie30 juni, 2011
Mark Overmars is de bedenker en programmeur van Game Maker, de populaire development tool. Hij is tevens mede-eigenaar van het Britse YoYo Games dat spellen die gemaakt zijn met Game Maker uitgeeft op diverse platformen. Overmars is hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Hoe maak je de succesvolste iPhone-game? Als ik dat wist dan zou Angry Birds niet nog steeds in verschillende smaken bovenaan de verkooplijsten staan. Eigenlijk bestaat het antwoord op de vraag ook niet. Geluk speelt namelijk een belangrijke rol. De beste manier om succesvol te zijn is om succesvol te zijn. Dat klink misschien idioot maar ik bedoel het serieus. Als een game eenmaal succesvol is dan komt hij hoog in de verkooplijsten te staan. En de meeste mensen kopen games die hoog in de verkooplijsten staan, waardoor de game succesvol blijft.

Het is dus moeilijk om af te dwingen dat je iPhone-game een groot succes wordt. Maar je kunt je kansen wel optimaliseren. Eigenlijk valt dit uiteen in twee aspecten: de game zelf en de manier waarop je de game bekend maakt. Als je game niet goed is dan zal hij vrijwel nooit succesvol worden. Maar er zijn genoeg goede games die slecht verkopen.  
De top-50 van meest verkochte games valt uiteen in twee categorieën. Sommige succesvolle games zijn gebaseerd op bekend IP, zoals Tetris, de NBA, Call of Duty, of Monopoly. De andere succesvolle games gebruiken meestal een schattige stijl (het Engelse “cute” beschrijft dat beter) met vrolijke kleuren. Ze zijn vrijwel allemaal 2D. Ze zijn gemakkelijk te spelen en bieden erg veel content voor de 1 dollar die ze meestal kosten. Veel van deze games brengen regelmatig updates uit met extra levels zodat ze de spelers blijven binden aan het spel. De meest populaire genres zijn Actie, Arcade, en Puzzel. Uit een klein onderzoekje dat ik gedaan heb bleek dat in de U.S.A. meer dan 60% van de top games tot die genres behoren. Ook maken deze games vaak effectief gebruik van de control mogelijkheden van de iPhone, zoals multi-touch en swiping.

Maar als je een geweldige game gemaakt heb ben je er nog niet. Er komen meer dan 50 iPhone games per dag bij. Binnen een dag is je game niet meer zichtbaar op de App Store. En zichtbaarheid is alles. Helaas heb je als onafhankelijk ontwikkelaar maar beperkte mogelijkheden om hier wat aan te doen. (Dit is een belangrijke reden om toch met een uitgever in zee te gaan, al kost je dat wel een deel van je inkomsten. Maar 50% van veel is heel wat meer dan 100% van weinig.)

Als eerste is het belangrijk dat de App Store je game featured. En bij voorkeur in de hoofdcategorie. Grotere uitgevers hebben hierbij over het algemeen een streepje voor. Daarnaast moet je game besproken worden op de vele website en blogs. Een goed filmpje op YouTube helpt. Het grote succes van Angry Birds was deels het gevolg van het leuke filmpje dat ze na een tijd gemaakt hebben. Voor die tijd deed de game het matig. Maar daarna schoot hij naar de top-10.

Kan ik een succesvol iPhone spel maken? Ik hoop het wel.

Ook kun je gebruik maken van sociale netwerken, zoals via OpenFeint. En je kunt succes kopen. Er zijn bedrijven die tegen betaling zorgen dat je game bekend wordt. Zo kun je (tegen betaling) je game een dag gratis aanbieden waardoor hij door veel mensen gedownload wordt en stijgt in de verkooplijsten. Apple probeert hier de laatste tijd actie tegen te ondernemen door bepaalde technologie te verbieden en hun algoritme voor de verkooplijsten aan te passen.

Kan ik een succesvol iPhone-spel maken? Ik hoop het wel. Vorige week is mijn eerste game Super Snake HD uitgekomen voor iPhone, iPad, en Android. Gemaakt in GameMaker en uitgegeven door YoYo Games. Het grafische werk is gedaan door Jochem Schut. Het spel voldoet aan vrijwel alle beschreven kenmerken. (Voor meer informatie, zie www.supersnakehd.com.) De game is door Apple in de US gefeatured in iPad-games en staat daar nu in the top-50. (60% van de verkopen vindt plaats in de US dus dat is de plek waar het om gaat.) Maar op iPhone werd hij niet gefeatured en dus staat hij daar ergens op plaats 800. Zo zie je hoe belangrijk zichtbaarheid is.

About The Author
Redactie
Redactie