Nieuws
Now Reading
[Clip] Unreal Engine 3 op een set-top box
1

[Clip] Unreal Engine 3 op een set-top box

by Matthijs Dierckx25 juni, 2011
Control maakt deze week een rondreis langs een groot aantal Canadese gamesstudio’s en instellingen. Op deze site lees je korte updates en indrukken, een uitgebreid verslag verschijnt in Control nr.26.

TransGaming begon ooit als een bedrijfje dat een ‘wrapper’ ontwierp waardoor Windows-games speelbaar waren op Linux. Linux-gebruikers betalen nergens voor, dus dat werd geen groot succes. Echter, Linux is gebaseerd op UNIX. En UNIX vormt de basis van Apple’s Mac OS, dus na wat programmeerwerk had het bedrijf ineens iets handigs in handen. Bijna alle grote PC-titels die voor de Mac zijn uitgebracht, zijn gewrapped (niet geport, de basiscode blijft intact) door TransGaming. [Clip na de klik]

Inmiddels heeft TransGaming zich toegelegd op de televisie-markt, of om meer precies te zijn: de markt der set-top boxen en smart-tv’s (televisies met een set-top box ingebouwd, min of meer). Daarvoor creëert het Torontoiaanse bedrijf nieuwe games, maar wrapt het ook bestaande software. Dat doen ze ook met iOS-games. Tijdens een demonstratie toonde oprichter en CEO Vikas Gupta onder meer Epic Citadel, de tech-demo voor de iOS-hit Infinity Blade. Die draait op een aangepaste versie van de Unreal Engine 3.

Tot onze verbazing was dat super-smooth. Met andere woorden: de set-top box van nu is geëvolueerd tot een valide gamesmachine. Kijk zelf:

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.