Nieuws
Now Reading
[Uit Nu!] Proun van Joost van Dongen
1

[Uit Nu!] Proun van Joost van Dongen

by Eric Bartelson24 juni, 2011

Ja hoor daar istie dan eindelijk! Na zes jaar -af en aan- ontwikkeling heeft Joost van Dongen zijn digitale liefdesbaby nu dan echt losgelaten. Proun is een artistieke racegame waarin je een bal over een kabel stuurt dwars door een abstract landschap. De bal zit vast aan de kabel, dus je stuurt eigenlijk de wereld. Check de trailer om te zien wat Proun inhoudt. Van Dongen is dus zes jaar geleden begonnen aan Proun, na een pijnlijk mislukte schoolopdracht waarbij hij (met zijn groep) een racegame moest bouwen. Een medeleerling vertelde zijn idee over een alternatieve racegame die veel makkelijker te realiseren was en Van Dongen begon toen aan CableRacer, de vroege voorloper van de hedendaagse Proun. Voor de wereld van Proun zocht Van Dongen inspiratie in de abstracte schilderkunst en met name bij Kandinsky (al verwijst de naam Proun naar werk van de eveneens Russische kunstenaar El Lissitzky). Lees uitgebreid over de totstandkoming van Proun op de developer blog van Van Dongen. De game is gratis te downloaden, maar je kunt er ook voor betalen. Zoveel als je wilt, met een minimum van twee euro. Daarvoor krijg je een bonus track.

Hadden we al trots verteld dat de muziekarrangementen en geluidseffecten van Control’s eigen Arno Lansbergen zijn?

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.