Nieuws
Now Reading
[Interview] Game of Thrones een mazzeltje voor Cyanide Studio
0

[Interview] Game of Thrones een mazzeltje voor Cyanide Studio

by Matthijs Dierckx22 juni, 2011
Control maakt deze week een rondreis langs een groot aantal Canadese gamesstudio’s en instellingen. Op deze site lees je korte updates en indrukken, een uitgebreid verslag verschijnt in Control nr.26.

Ooit gehoord van Cyanide Studio? Wij niet in elk geval. Toch is deze Frans/Canadese gamesmaker eigenaar van de licentie van de Game of Thrones-boeken. (Voor wie het heeft gemist, de fantasy-serie van George R.R. Martin is op dit moment een nogal populaire televisie-serie van HBO.) Hoe komt zo’n kleine studio (dat eerder vooral succes had met wielren-management-titels) aan zo’n gewilde licentie?

Yves Bordeleau, Studio Director van Cyanide Montreal, legde dat uit tijdens een etentje. “We zijn er heel lang mee bezig. George [de auteur] wilde er niets van hebben, hij is geen gamer. Maar wij bleven aandringen. Maakten duidelijk dat wij grote fans waren, dat het ons ging om de verhalen en we niet een van de vele studio’s of publishers waren die vooral een financieel interessante licentie wilden. Uiteindelijk nodigde hij ons uit. En toen hebben we hem kunnen overtuigen.”

Wat ook meehielp: deze geschiedenis speelde zich af vóórdat HBO besloot de boeken te verfilmen. “We konden onze oren niet geloven. Ineens hadden we de gameslicentie voor een IP dat nog veel populairder zou worden dan het al was. We hebben zeker een klein feestje gevierd.” 

De studio in Frankrijk werkt aan een redelijk grote RPG met een team van 80 man. Bordeleau’s afdeling in Toronto werkt met zo’n 20 developers aan een “soort van” RTS die wat betreft verhaal vooraf gaat aan het eerste boek (de RPG speelt zich wel af ‘tijdens’ het verhaal uit de boeken, maar volgt andere personen).

De samenwerking met George R.R. Martin verloopt soepel, aldus het studiohoofd. “We hebben voor hem een website ingericht waar al het materiaal automatisch op verschijnt. Hij geeft dan zijn goedkeuring of zegt hoe het beter moet. Hij heeft heel duidelijke ideeën over hoe bijvoorbeeld de wapens eruit moeten zien. Wat dat betreft: hij is een echte nerd. Toen we bij hem thuis waren liet hij allemaal Middeleeuwse wapens zien. Van die zwaarden, zo weggelopen uit Game of Thrones.”

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.