Nieuws
Now Reading
[Verhalen uit de praktijk] Onzekere Reclame Inkomsten — door Prof. Dr. Mark Overmars
0

[Verhalen uit de praktijk] Onzekere Reclame Inkomsten — door Prof. Dr. Mark Overmars

by Redactie3 juni, 2011
Mark Overmars is de bedenker en programmeur van Game Maker, de populaire development tool. Hij is tevens mede-eigenaar van het Britse YoYo Games dat spellen die gemaakt zijn met Game Maker uitgeeft op diverse platformen. Overmars is hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Dit is zijn eerste bijdrage voor Control.

Wie geld wil verdienen met games voor iPhone en Android heeft de keus uit drie business modellen:

  • de game wordt verkocht (vaak tegen het schamele bedrag van $ 0.99);
  • de game is gratis en de speler moet betalen voor extra levels, goud, of voorwerpen (vaak Freemium genoemd);
  • of de game is gratis en de inkomsten worden verkregen uit advertenties.

Sommige games gebruiken zelfs een combinatie, zoals tegenwoordig in Angry Birds waarvoor je moet betalen terwijl je toch reclame te zien krijgt (een schande wat mij betreft).

Zo merken we dat bij AdMob de eCPM de ene week $ 0.40 kan zijn en een andere week $ 0.10. Dat scheelt je 75% van je inkomsten.

Advertentie-inkomsten kunnen aantrekkelijk zijn als je een game maakt die populair is. Maar hierbij is het wel van belang dat spelers de game heel lang spelen, zodat ze veel advertenties zien en de tijd hebben om er op te klikken (al dan niet per ongeluk). Dat werkt bijvoorbeeld prima bij het spel Simply Solitaire HD dat YoYo Games uitgebracht heeft voor de iPad. Doordat het spel met Kerstmis op nummer 1 in de U.S.A. stond hebben heel veel mensen het gedownload en velen daarvan spelen het nog steeds. 

Lastig en tijdrovend

Maar het realiseren van reclame-inkomsten uit games is lastig. Er is een groot aantal aanbieders van advertenties, waaronder AdMob (eigendom van Google) en iAd (van Apple zelf). Je moet daar een keus in maken of ze allemaal in je code integreren (elk met een eigen SDK). Gelukkig zijn er dan weer bedrijven die als een soort makelaar optreden en die op elk moment nagaan welke advertentie-aanbieder de beste prijs betaalt. Een voorbeeld hiervan is AdWhirl (ook van Google). Je kunt hierbij via een webinterface bepalen in welke verhouding je advertenties van de verschillende aanbieders afneemt en welke advertenties gebruikt moeten worden als die aanbieder geen advertenties heeft (het zogenaamde back filling). Het is een lastig spel en kost flink wat tijd voordat je het door hebt.

Enorme variatie

En helaas verandert het constant. Je meet de inkomsten van advertenties vaak in eCPM. Dat is de hoeveelheid geld die je verdient per 1000 keer dat er een advertentie getoond wordt. Die is afhankelijk van de de click-through rate (welk percentage van de getoonde advertenties wordt door de gebruiker op geklikt), en de prijs die je per klik krijgt. Daarnaast speelt ook de fill rate een belangrijke rol (in welk percentage van de verzoeken wordt er daadwerkelijk een advertentie aangeboden). En die zijn allemaal weer afhankelijk van het aanbod en de kwaliteit van de advertenties. Bovendien gebruiken de aanbieders ingewikkelde algoritmen om te bepalen welke applicaties welke advertenties te zien krijgen. Als gevolg hiervan kan het verschil in eCPM tussen applicaties wel een factor vier zijn.
Al deze getallen variëren enorm. Zo merken we dat bij AdMob de eCPM de ene week $ 0.40 kan zijn en een andere week $ 0.10. Dat scheelt je 75% van je inkomsten. Bij iAd is de eCPM veel hoger (soms vele dollars), maar daarbij is de fill rate heel laag (onder de 10%). De inkomsten uit advertenties fluctueren dan ook enorm.

Als je gaat voor gratis games met advertenties, reken je dan dus niet rijk. Zelfs al wordt je game honderdduizenden keren gedownload, de inkomsten kunnen toch laag zijn.

 

About The Author
Redactie
Redactie