Control
Now Reading
[Cover artist] Artist Joeri Lefévre over zijn werk
1

[Cover artist] Artist Joeri Lefévre over zijn werk

by Matthijs Dierckx18 mei, 2011

De meeste lezers zullen hem inmiddels gezien hebben, de prachtige coverafbeelding van nummer 24. De maker, Joeri Lefévre vertelt over zichzelf en zijn werk.

Vertel iets over jezelf

“Een man met soms een snor, soms een cape en bijna 25. Ik heb Game Design & Development gestudeerd aan de HKU en daar m’n master of arts gehaald. Daarnaast heb ik twee jaar op de Klassieke Academie voor Schilderkunst in Groningen geschilderd. Mijn hart wordt het warmst van de schilderkunst. Ik schilder ook traditioneel en in al m’n digitaal werk probeer ik dit op een of andere manier te benaderen. Grote inspiratie is de kunstgeschiedenis: Edgar Degas (mijn grote held!), John Singer Sargent, Anders Zorn en Egon Schiele. Ook de Amerikaanse illustrator Bernie Fuchs vindt ik erg inspirerend. Meer hedendaags zijn Phil Hale, Jon Foster, Chris Appelhans en Craig Mullins. Ook het spel “the Neverhood” heeft me met haar eigenwijze visuele stijl beïnvloed. Het hele spel in gemaakt in klei met alle esthetische consequenties van dien.” 

Carrière

“Ik werk al ruim twee jaar als illustrator/concept-artist in de (Nederlandse) gamesindustrie, zowel in dienst als freelance (momenteel fifty/fifty). Bij Monkeybizniz ben ik degene die de visuele visie voor elk project ontwerpt. Daarnaast ben ik meestal de achtergronden-man. Voor de ontwerpstudio ‘de Monsters’ illustreer en ontwerp ik hun identiteit, hun franchise ‘de Monsters’. De rest is freelance illustratiewerk en tekenles op de HKU. Uiteindelijk wil ik alleen nog maar schilderen in m’n atelier. Dat is nu nog hard investeren, mooie dingen maken voor geld zodat ik daarnaast onafhankelijk kan werken aan mijn persoonlijk werk.“

Cover

“Er was weinig tijd. Dus heb ik ervoor gekozen om het onderwerp veilig te illustreren met iets wat me makkelijk af gaat. Dat werd dus een robot, gevoed door subsidie, op weg naar boven die onderweg geholpen wordt en af en toe iemand vertrapt. Ik begin altijd met een paar snelle verkennende thumbnails. Daar is dit idee uit gekomen. Deze ben ik gaan uitwerken in zwart wit om de belangrijkste vormgevingskeuzes te maken over de vorm en compositie (waar ligt de focus in de plaat en wat is het ontwerp van de robots?). Toen heb ik de schets omgezet in kleur, zodat ik weet hoe ik compositorisch daarmee verder wil. Er rest dan alleen nog het uitwerken zonder de focus te verliezen. De plaat is een beetje uit de hand gelopen, maar gegeven de beschikbare tijd ben ik wel tevreden met het resultaat.”

Check het werk van Joeri Lefévre op http://joerilefevre.com

Gepubliceerd in Control #24

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.