Nieuws
Now Reading
[Column] Less is More — Ard Bonewald
1

[Column] Less is More — Ard Bonewald

by Redactie16 mei, 2011

Mies van der Rohe was een Duitse architect die vaak geassocieerd wordt met de uitdrukking “less is more”. Als je hem niet kent… Google ff en dan denk je vast Ohja! Zo niet: Shame on you!

Zelf vind ik het een erg mooi design streven. Niet dat je het als een of andere enthousiaste extremistische game designer moet gaan proberen te bereiken, maar het kan je helpen tot de kern van iets te komen. Wat kan je weg laten zonder dat de essentie schade wordt aangedaan of verloren gaat. De simpelheid van deze essentie is echte schoonheid.

Soms zou ik wel wat “less is more” in stagiaires en afstudeerders willen zien. En ik begrijp het wel; je komt een bedrijf binnen en je denkt: “NU ga ik laten zien wat ik geleerd heb. NU ga ik laten zien wat ik kan. Ik barst van de goede ideeën en die moeten eruit!”

Maar mensen zeg nu zelf; wie kent niet de stagiaire die denkt een slimme opmerking te maken en basically komt vertellen dat de aarde niet plat is. WAT!? Hoor ik je denken… Vrees niet de aarde is inderdaad plat en JA stagiaires doen dat.

Zou het niet mooi zijn als de skills die studenten krijgen aangeleerd en de kennis die ze opdoen tijdens hun studie er niet allemaal in één keer uitkomt als een vroegtijdige lozing van potentieel, maar dat we de studenten ook leren doseren. Dus voor de toekomst: Rustig ademhalen en denk even na. Zeg je iets slims dat bijdraagt aan de essentie van de game of vind je het zelf gewoon een SUPER VET idee?
Less is more mensen.

Gepubliceerd in Control #24

Ard Bonewald
Studiodirector Gamehouse Studios / RealGames / Zylom

 

About The Author
Redactie
Redactie