Nieuws
Now Reading
[GDC] Keynote: Satoru Iwata van Nintendo
0

[GDC] Keynote: Satoru Iwata van Nintendo

by Eric Bartelson3 maart, 2011

Satoru Iwata is de president van Nintendo Japan. Deze immer onberispelijk in het zwart geklede leider is inmiddels meerdere keren spreker geweest op de GDC en wist vaak verrassende inzichten te geven in development binnen Nintendo. Dit keer liet hij het echter behoorlijk ontsporen in een schaamteloze productpromotie.

Het begon nog veelbelovend met een hartstochtelijk betoog voor goede content. Iwata is ooit begonnen als engineer bij HAL Laboratory, waar hij zichzelf in zijn vrije tijd heeft leren games programmeren. Vast overtuigd van zijn eigen kunnen, dacht hij bij zijn indiensttreding bij Nintendo de beste te zijn. “Shigeru Miyamoto heeft me toen een pijnlijk lesje geleerd”, zegt Iwata met een glimlach. “Zijn games verkochten oneindig veel beter. Ik schaamde me toen voor mijn hoogmoed. Het blijkt dat creativiteit veel meer waard is dan engineering.” 

Iwata haalde meer herinneringen op: “In de begindagen dacht niemand van ons dat we in een serieuze bedrijfstak werkten. Gamedeveloper werd niet beschouwd als een echt beroep. ook niet door ons zelf.” Het was in de tijd dat een ontwikkelbudget van een miljoen dollar science fiction leek. Nu worden games voor vijftig miljoen en meer gemaakt. “Games maken is nog net zo leuk als vroeger, maar er is nu veel meer om je zorgen over te maken. Nintendo heeft geen magisch proces waardoor games ontwikkelen makkelijk wordt. Het is net zo als bij alle andere developers. Te weinig tijd, te weinig mensen en geld en bij tijden behoorlijk frustrerend.”

Must have

Vervolgens sprak Iwata over ‘must haves’. Drie categorieën zijn er te onderscheiden: hardware, games en spelers zelf. De eerste twee zijn makkelijk te verklaren, nummer drie verdient wat uitleg: “Spelers creëren onderling een sterke band binnen een game en bepalen zo wat een ‘must have’ is. Denk bijvoorbeeld aan de twaalf miljoen World of Warcraft spelers.” Ook Nintendo heeft dus social gaming ontdekt en wil daar graag een graantje van meepikken.

Tell Sell

En dan gaat het mis. Iwata trekt een 3DS tevoorschijn en begint uit te leggen wat er toch zo leuk is aan de nieuwe handheld. Maar Nintendo heeft iemand die dat veel beter kan dan hij en dus roept hij de baas van Nintendo Amerika op het podium. Wie ooit Reggie Fils-Aime aan het werk heeft gezien, weet dat deze geboren Tell Sell verkoper het grote gebaar niet schuwt. Breed glimlachend verandert hij de keynote van Iwata in een productpresentatie. Wij haken hier af. Daarmee missen we de aankondiging van een nieuwe Mario-game op de 3DS en de nieuwe Zelda op Wii. Tja…

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.