Nieuws
Now Reading
[GDC] Arthur Humphrey over kansen voor indies
0

[GDC] Arthur Humphrey over kansen voor indies

by Redactie2 maart, 2011

Tekst: Alessandra van Otterlo

Je bedrijf laten groeien. Voor velen is het een streven, niet voor Arthur Humphrey, founder van indie studio Last Day of Work. Hij houdt alles liefst zoveel mogelijk zelf in de hand. Groot worden zonder te groeien noemt hij het.

Maar dat is niet makkelijk. Volgens Humphrey is er in 2010 flink de klad gekomen in de winsten die hij behaalt. “iOS en Facebook trekken mensen weg van indie games. Daarom moet je de distributie diversifiseren om een groter publiek te bereiken. Nieuwe platformen die makkelijker toegankelijk zijn, zoals iTunes, zijn hiervoor heel interessant.”

Facebook biedt ook een groot publiek, maar voor indie developers is het volgens Humphrey een lastig platform. “Visibility is heel belangrijk. Rankings kunnen worden gekocht, maar dat betekent dat je geld moet hebben om te kunnen concurreren. En dat geld hebben de meeste kleinere studio’s niet.” Zijn advies is om goed in de gaten te houden of een game werkt op het platform dat je kiest. Als dat niet het geval is dan moet je dat volgens hem accepteren en het op een ander platform proberen. 

Slinkse manier

Naast diversificatie in platforms gelooft Humphreys ook in het hanteren van verschillende business modellen. Freemium of pre packaged itemization voor mensen die freemium haten. Ook noemt hij coercive conversion. Zo heeft hij Little Pocket Pet gemaakt. Een game waarin je een hond kan trainen. De game is gratis en de speler heeft ongelimiteerd toegang. Maar als je hond ziek wordt en je geeft ‘m geen medicijn, dan kan ie binnen 24 uur dood zijn. Helaas is het medicijn niet gratis. Dit is misschien een slinkse manier om geld te verdienen, maar de speler voelt zich volgens Humphrey niet bedrogen. Hij heeft er in ieder geval weinig klachten over gehad.

Slinks

Hoewel hij veel voorbeelden heeft van de mogelijkheden die er zijn voor het distribueren van indie games heeft hij geen kant en klaar recept dat voor alle games werkt. “Je moet als indie studio innovatief zijn. De dagen van het op een plek je geld kunnen verdienen zijn voorbij”, aldus Humphrey. “Het feit dat je klein bent betekent ook vaak dat je niet veel geld hebt. Maar als je niet veel hebt, dan kan je ook weinig verliezen.”

About The Author
Redactie
Redactie