Nieuws
Now Reading
[Nieuws] 6th Planet: comic moet game verkopen
2

[Nieuws] 6th Planet: comic moet game verkopen

by Eric Bartelson21 februari, 2011

Hij was hoofdredacteur van het Officieel PlayStation Magazine. Maar dat was in een vorig leven. Net als zijn baan als gamedesigner bij Larian Studios, of schrijver bij het tijdschrift Gameplay, verkoper van kantoormeubelen, of leerling aan de hotelschool. Nu is Sven van de Perre, samen met Jonas Delnoy eigenaar van Monkube, een Vlaamse startup die net zijn eerste game heeft losgelaten op iPhone.

Die eerste game heet 6th Planet en is een ‘Lunar Lander re-invented’. Een competente game, zoveel is zeker, maar in de App Store heb je meer dan een aardig spelletje nodig om op te vallen. En dat hebben ze begrepen bij Monkube. Met zorgvuldig gekozen partners zijn strategische verbanden aangegaan met als resultaat dat de game veel meer is dan een spelletje. “Het is eerder een entertainment-product”, zegt Van De Perre. Als je het hele pakket bekijkt ben je geneigd hem gelijk te geven. [Extra verhaal plus pagina uit de strip na de klik.]

De game wordt vergezeld door een ingame comic, die tussen de verschillende levels het omvangrijke verhaal vertelt en een soundtrack van ambient pionier Matt Jarvis, die eerder de muziek verzorgde bij IGF-winnaar Osmos. Comic en soundtrack worden later ook nog eens apart uitgegeven. (zie pagina 21 voor meer over de unieke comic).

Van De Perre heeft de investering in de eerste game al terugverdiend nog voordat er één exemplaar is verkocht in de App Store. “Het is eigenlijk zo’n voor de hand liggende manier”, vertelt hij over zijn slimme zakelijke deal, “We zijn gaan praten met grote telefoonfabrikanten en hebben uiteindelijk een deal gesloten met Samsung.” Die deal houdt in dat Samsung wereldwijd de rechten op de BADA-versie bezit en 6th Planet dus pre-installed kan meeleveren met nieuwe toestellen. Voor de sequel, die al in de maak is, heeft Samsung een optie op een timed exclusive bedongen. |


Wijze lessen van David Perry

Opvallen in de App Store

Het Vlaamse Monkube weet dat je moet opvallen in de App Store om je game aan de man te brengen. Deze ingame comic gaat daar bij 6th Planet voor zorgen.

Het was zo’n vijftien jaar geleden op de E3 in LA. De bekende developer David Perry geeft zijn zoveelste interview aan toenmalige OPM hoofdredacteur Sven Van De Perre. Na het interview blijven de mannen praten. “Hij heeft me toen wat handige tips gegeven over slim zakendoen met games”, zegt Van De Perre, “Die breng ik nu met 6th Planet in praktijk.” Belangrijkste tip: creëer een wereld, een eigen universum bij je nieuwe IP. En zorg daarmee dat je kunt verder bouwen, verder dan alleen maar games.

6th Planet komt met een ingenieuze back story, verteld in een professioneel vormgegeven comic. Verhaal, personages en dialogen kwamen tot stand in samenwerking met het Belgische productiehuis Vivi Film dat al twee keer genomineerd werd voor een Oscar voor beste animatiefilm.

Oscar

Het artwork is van de Vlaamse tekenaar David Bols die eerder werkte aan The Secret of Kells, een van de Oscar-genomineerde tekenfilms van Vivi Film. Hij begint met potlood en zet dan de tekeningen in Oost-Indische inkt. Elk beeld kost ongeveer een dag, dus 188 dagen voor alle 188 tekeningen in de comic. Dat komt overeen met ongeveer twee comicboeken. De inkleuring is gedaan door de Filipijn Raymund Lee. Hij werkte jaren voor het Amerikaanse Marvel Comics. Daar kleurde hij verschillende series, waaronder drie jaar lang Wolverine. Lee kleurt ongeveer 4 tekeningen per dag.

Graphic novel

Met de wijze lessen van Perry in het achterhoofd wordt de comic ook losgekoppeld van de game en -opgedeeld in twee issues- gelijktijdig als stand alone product op alle digital download comicbook stores aangeboden. De sequel van 6th Planet, die nu al in productie is, doet dat hele proces nog eens over. In totaal verschijnen er dus vier comics die later samengevoegd worden en als graphic novel (fysiek) uitgegeven. |

Tekst: Eric Bartelson
Gepubliceerd in Control#23

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.