Nieuws
Now Reading
[Nieuws] 4 toekomstvisies op Serious Games
0

[Nieuws] 4 toekomstvisies op Serious Games

by Redactie16 februari, 2011

Afgelopen vrijdag hield de Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) een zogenoemde expert-meeting. Vier mensen met een achtergrond in games gaven hun toekomstvisie op serious games.

Tekst: Alessandra van Otterlo

Projectleider Jacco van Uden heeft een viertal sprekers uitgenodigd om onder dagvoorzitterschap van Jeroen van Mastrigt hun visie op de toekomst te geven. Van Uden geeft bij de samenstelling van het sprekerspanel aan dat om serious games goed te kunnen volgen er ook gekeken moet worden naar aanpalende terreinen. Wellicht dat daar nu nog geen directe link ligt, maar in de toekomst wel. [Na de klik een korte samenvatting van de vier presentaties]

1. Foursquare

Michiel de Lange bijt het spits af. Hij is mede-oprichter van The Mobile City, filosoof en heeft een Phd in mobile media. Hij ziet dat mobiele media zich steeds verder in de samenleving integreren, bijvoorbeeld door apps als Foursquare. Van deze integratie kan volgens De Lange in de toekomst nog veel meer gebruik gemaakt worden. Neem bijvoorbeeld een app waarmee mensen op een social network hun gewichtsverlies kunnen delen. Het feit dat anderen je vorderingen kunnen volgen is voor veel mensen een extra motivatie.

2. Social media

De benadering van Bert Jan ten Kate van Hyves is een hele andere. Binnen Hyves is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het te gelden maken van onder andere games. Maar toch wijkt zijn toekomstvisie niet zo gek veel af van die van De Lange: integratie. Hij noemt Repudo.com een interessante ontwikkeling. Een app die hij omschrijft als Foursquare + social network + game.

3. Sprong in de toekomst

Control’s eigen Matthijs Dierckx is degene die wellicht de grootste sprong in de toekomst maakt. Hij vraagt zich af wat er gebeurt wanneer we dingen in ons dagelijks leven linken met game elementen. Een forens die dagelijks in de file staat ziet dat zijn collega die de trein neemt en daardoor experience points verdient en zo verder komt in het spel. Zou dat voor de automobilist geen incentive zijn om ook de trein te pakken? Een app Smurf’s Village, waar mensen echt geld betalen voor virtuele emmers met Smurf bessen, geeft naar zijn mening aan dat games mensen vreemde dingen laten doen. Van dit gedrag kan in de toekomst goed gebruik gemaakt worden.

4. Business modellen

Ilja Linnemeijer (PwC) bekijkt alles van een economische kant. Wat zijn de business modellen van serious gaming. Op dit moment worden serious games voornamelijk in opdracht gemaakt. Volgens Linnemeijer is dat geen model dat tot in lengte der dagen houdbaar is. Ontwikkelaars moeten naar zijn mening veel meer gaan kijken naar de schaalbaarheid en het licenseren van door hun ontwikkelde games of middleware.

Aan het einde van de middag ontstaat een discussie over alles wat de sprekers hebben gezegd. Hieruit blijkt dat er nog veel vragen zijn, over bijvoorbeeld de positie van serious games, ethiek, pervasive en persuasive games. Het duurt nog een flink aantal jaren voor we kunnen zien wiens visie op de toekomst is uitgekomen, maar het is goed om nu al over de mogelijkheden na te denken.

De video opname van deze expert meeting zal binnenkort online te bekijken zijn op www.stt.nl/gaming

About The Author
Redactie
Redactie