Nieuws
Now Reading
[Column] Kansspelwet — door gamedesigner Sander van der Vegte
0

[Column] Kansspelwet — door gamedesigner Sander van der Vegte

by Redactie15 februari, 2011

Gepubliceerd in Control #23

Laatst speelde ik Outrun 2 in een arcadehal. Een fantastisch spel wat in slechts vijf minuten uit te spelen is. Maar dat boeit niet, want het spel opnieuw spelen is beloning genoeg. Achter me stonden een aantal dertigers weeïg te bevestigen hoeveel beter dit vermaak is dan “de huidige rommel, zoals mmo’s. Arcadegames mogen dan in Nederland onder de kansspelwet vallen, die mmo’s zijn een stuk gevaarlijker!”

En dan vraag ik me inderdaad af of dat zo is. Ik zie arcadegames als een sociale bezigheid. Ruzie heb ik nooit meegemaakt, en dat lijkt bij mmo’s inderdaad anders. Zo nu en dan duikt er een bericht op in de media waarin twee personen een conflict hebben over een virtueel object. Een account is gehackt, een zwaard gestolen, waarna het akkefietje publiekelijk uitgevochten wordt door slimme mensen met verstand van de wet. Nou heb ik daar zelf niet zoveel kaas van gegeten, maar het idee dat virtuele objecten, data, in feite, waarde heeft, dat vind ik interessant.

Arcadegames zijn onder de kansspelwet gekomen omdat de markt klein was en ze lijken op fruitautomaten. Maar wat ook opvallend is aan de kansspelwet, is dat als er een overdracht van waarde plaatsvind op basis van kans, dit ook een kansspel wordt. Er zijn genoeg mmo spelers die waarde koppelen aan de objecten die ze hebben verzameld, dus in zekere zin zorgt de drop-chance ervoor dat veel mmo’s gokspellen worden. Als dat zo is spelen we WoW binnenkort alleen nog in Holland Casino.

Sander van der Vegte
me@sandervandervegte.nl
Gamedesigner, bedenker van Rocket Riot, momenteel werkzaam bij Vanguard

About The Author
Redactie
Redactie