Nieuws
Now Reading
[Praktijkvoorbeeld] Slechte marketing door opdrachtgever, ook slecht voor opdrachtnemer
0

[Praktijkvoorbeeld] Slechte marketing door opdrachtgever, ook slecht voor opdrachtnemer

by Matthijs Dierckx10 februari, 2011

Tja, daar sta je dan. Geweldige game gemaakt voor je opdrachtgever, sluit helemaal aan bij de doelgroep én weet de gewenste boodschap te communiceren. “Waarom er zo weinig bezoekers komen?”, wil de beste man weten.

Gepubliceerd in Control 23

Developers die, laten we ze zo even noemen, advergames maken in opdracht, doen er goed aan hun klanten duidelijk te maken dat een game pas zin heeft als daar een duidelijke marketingstrategie tegenover staat. Niet alleen om teleurstelling achteraf te voorkomen; een slecht bezochte game leidt niet snel tot een nieuwe opdracht.

We vergelijken twee voorbeelden uit de praktijk. De eerste is ‘Tijdtripper’, ontwikkeld door Monkeybizniz in opdracht van Het Utrechts Archief en de Gemeente en Provincie Utrecht. Doel was jongeren te interesseren in een nieuwe tentoonstelling. Nu valt over smaak te twisten, maar de game is knap gemaakt met uitdagende puzzels en een strak visueel design. Volgens de makers blijkt dat het spel de doelgroep aanspreekt uit het feit dat ze de game ver uitspelen. Alleen, de bezoekcijfers vallen erg tegen. Promotie was er dan ook beperkt. Zelf de posters over de tentoonstelling meldden de game niet.

Lange speelsessies

Skippen we naar ‘Verkeerstalent of Gele Prent’, een productie van het eveneens Utrechtse Sticky Studios in opdracht van het Openbaar Ministerie. De racegame moest een moeilijk bereikbare groep jongeren bewustmaken van het belang van diverse verkeersregels. In elf maanden tijd telden de servers maar liefst 800 duizend spelers. Ook hier: lange speelsessies bewezen dat het racespel de juiste snaar raakte bij de doelgroep. Verschil: aandacht in het programma Blik op de Weg, promo’s op scholen en – daarmee moet je geluk hebben – een item op het veelgelezen shockblog GeenStijl.nl.

Exacte cijfers over Tijdtripper kunnen we niet geven, maar de bezoekaantallen zijn slechts een fractie van de verkeersgame voor het OM, ook als we rekening houden met de regionale versus landelijke doelgroep.

De goede statistieken leidden in het geval van Verkeerstalent ook daadwerkelijk tot een vervolgopdracht voor Sticky Studios. Een nieuwe versie van het spel is een paar weken geleden live gegaan.

www.verkeerstalent-online.nl
www.tijdtripper.nl

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.