Now Reading
[Top 5] Vijf gameseries die vooral geen bewegingsbesturing moeten krijgen
4

[Top 5] Vijf gameseries die vooral geen bewegingsbesturing moeten krijgen

by Redactie Online17 november, 2010

Nintendo duwde de sneeuwbal van de heuvel, en het resultaat is een lawine van bewegings-games. Na de Wii zijn er de Move en de Kinect, die allemaal ‘nieuwe manieren van spelen’ beloven. Hoewel er pareltjes tussen  zitten (Dance Central, Swords & Soldiers) die perfect gebruik maken van nieuwe input mogelijkheden, zijn er toch een aantal reeksen waarvan we hopen dat we die gewoon onderuitgezakt op de bank mogen blijven spelen…

5) Metal Gear Solid

Nee Hideo, niet doen. Alsjeblieft niet! We willen ons niet in de huiskamer verstoppen als er een bewaker langsloopt! En nee, we gaan niet in een kartonnen doos zitten, met het risico dat een geliefde de kamer binnenloopt en we dit uit moeten leggen.

4) Gears of War

Ja de geruchten zeggen dat een kinect-gears in de maak is. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, nietwaar? Gears is een zeer goede shooter, die gemaakt is voor de standaard xbox controller. En dat willen we graag zo houden. Noem ons conservatief, maar wij zien er niets in om te richten met onze vinger of om (opnieuw) achter onze echte bank dekking te zoeken. Er is niets tegen vernieuwing, maar maak dan ook een nieuwe game. Laat Gears Gears zijn, alsjeblieft?

3) Ieder race spel ooit gemaakt

Een racespel is op zijn leukst met een stuur in je handen. En dan bedoelen we niet dat stomme Wii stuurtje, want dat is net zo erg als zo’n kinderstuur dat je aan de achterkant van je autostoel plakt om de kids bezig te houden. Nee, een goed force feedback stuurwiel alsjeblieft. En als het niet anders kan, voldoet een analoge controller prima. We willen niet met onze uitgestrekte handen doen of we rijden. Wat volgt? Broem Broem geluiden maken? Overigens willen we hier een uitzondering op maken: als de Kinect onze hoofdbewegingen oppikt en daarmee de camera in de auto bestuurt: yes please!

2) Grand Theft Auto

De besturing in GTA games was nooit het sterkste punt. De kracht zat/zit hem in de illusie van de open, levende stad. We willen die illusie graag blijven beleven, met betere controller bediening. Want gezien de gletsjer-traagheid waarmee Rockstar de bediening in opeenvolgende spellen verbetert (met heel degelijk resultaat overigens in Red Dead Redemption) moeten we er niet aan denken dat ze overnieuw beginnen met Move of Kinect.

1) Final Fantasy

Hoe vaak dacht je bij jezelf: geweldig, zo’n 50 uur durende JRPG, maar jammer dat ik die 50 uur niet in het midden van de kamer sta terwijl ik met mijn armen zwaai. Als het antwoord daarop een getal is hoger dan nul dan verzoeken we je om nu psychische hulp te zoeken. JRPGs zijn werelden waarin je jezelf wekenlang onderdompelt, net zoals in een goed boek. In de Ban van de Ring lees je ook niet tijdens de aerobic lessen. Jij wel? We bellen nu iemand voor je. Niet bang zijn, die man met die witte jas heeft het beste met je voor!

About The Author
Redactie Online