Nieuws
Now Reading
[Onderwijs|Column] Ard Bonewald — Director of Gamehouse Studios
0

[Onderwijs|Column] Ard Bonewald — Director of Gamehouse Studios

by Redactie3 oktober, 2010

Na SBTC 1 verwacht iedereen natuurlijk SBTC 2, maar dat zal even moeten wachten. Het nieuwe jaar voor studenten is namelijk weer begonnen en ik denk dat we even stil moeten staan om deze jonge enthousiastelingen welkom te heten. Erhm… Welkom. ;-)

Ik kan me nog herinneren dat ik in mijn eerste jaar van Industrieel Ontwerp in Delft meteen te horen kreeg dat ik maar eens goed naar mijn buurman/vrouw moest kijken en me moest bedenken dat hij of zij er over een half jaar niet meer zou zijn. 50% van de mensen zou stoppen in het eerste jaar. Altijd lekker om mee binnen te komen…toch? Gelukkig hadden ze gelijk en kwamen zowel de TU Delft als ik tot de conclusie dat we niet voor elkaar geschikt waren. In mijn eerste jaar van Interaction Design werd het niet gezegd, maar na een half jaar was de helft al weg – sommige fysiek, andere geestelijk.

Iedereen begint enthousiast aan iets nieuws. Waarom zou je anders überhaupt beginnen? …Right? Maar waarom weten sommige mensen wel een studie of project succesvol af te ronden en anderen niet? Moet je voldoende doorzettingsvermogen hebben? Of enthousiasme? Of voldoende bekwaam zijn? Of gewoon slim zijn?

Een tijdje geleden vond ik een quote van Brad Bird. Naast dat hij een grappige naam heeft is hij de regisseur van films als The Iron Giant, The incredibles en werkte aan de film UP. Analisten hadden die film als een failure voorspeld en moesten daar op terug komen. Brad reageerde met:

“It’s also worth noting that (Wall Street) analysts are always bullish about any studios whose production slates are loaded with sequels, remakes, and ‘re-boots’. This particular poverty of imagination is absolutely mainstream thinking when it comes to businessmen, who are all about recognizing patterns of success that they assume are repeatable… no matter how often that very approach fails. They always try to copy the original THING rather than the CONDITIONS that allowed the original thing to come into being.”

Ik zou het mooi vinden als we naast SBTC 1 ook les geven in hoe je de condities creëert die tot succes leiden.

Ard Bonewald /// abonewald@real.com
Bonewald is Director of Studio GameHouse Eindhoven en heeft op diverse gamesopleidingen colleges gegeven.

Deze column is tevens gepubliceerd in Control 20.

About The Author
Redactie
Redactie