Now Reading
[Interview] Richard Marks, bedenker van de PlayStation Move
0

[Interview] Richard Marks, bedenker van de PlayStation Move

by Redactie3 september, 2010

De strijd tussen de controllers barst dit jaar echt los. Nadat Nintendo met Wii de eerste klap uitdeelde, kwam Microsoft met Kinect, en Sony met Move. Deze laatste werd onlangs in Amsterdam gedemonstreerd. Tussen de speelsessies door spraken wij met de bedenker van Sony’s nieuwe controller, Richard Marks, over hoe hij hoopt dat ontwerpers zijn technologie wel en juist niet gaan gebruiken.

Tekst: Harry Hol. Dit artikel is gepubliceerd in Control #19.

Het is toch een beetje déjà vu. In de ruimte staan diverse demonstratie kiosken, met daarvoor journalisten die wild met hun armen zwaaien of juist hele kleine bewegingen maken. In hun handen hebben ze een klein apparaatje. In plaats van een witte afstandsbediening is het deze keer een zwarte stick met een gekleurde bol. Toch is het duidelijk dat de technologie voortschrijdt. De Move is enorm precies. Een spel waarmee je blokken stapelt toont dat je voorwerpen in de virtuele wereld op de millimeter nauwkeurig kunt manipuleren.

“Toen werkte het opeens wel”

We schuiven aan tafel bij Richard Marks. De ontwerper van de nieuwe controller praat voorzichtig, maar uit zijn ogen spreekt onmiskenbaar enthousiasme. “De ontwikkeling van de Move startte twee en een half jaar geleden, en borduurde verder op wat we hebben geleerd met EyeToy. Met die camera wilden we zo veel mogelijk doen zonder dat je iets vast hoefde houden. We hebben ook wel geëxperimenteerd met een gekleurde bal op een stokje, maar het bleek dat de camera dat niet betrouwbaar genoeg kon volgen. Tot het moment dat een collega van mij op het idee kwam om een lampje in de gekleurde bal te stoppen. Toen werkte dat opeens wel.” Volgens Marks was het een fortuinlijke samenloop van omstandigheden dat op dat moment bewegingssensors, zoals die ook in de SIXAXIS zitten, op de markt kwamen tegen een betaalbare prijs. Samen met de camera maakte dat de precieze besturing van de Move mogelijk.
[stextbox id=”custom” caption=”Scheiding”]

Richard Marks maakt zich geen zorgen over een scheiding tussen PS3 bezitters met en zonder Move. “EyeToy werd vooral gedreven vanuit de groep die de EyeToy spellen ontwikkelde. De drijvende kracht van Move komt vanuit de platform-groep. Het wordt dus breed gedragen en ondersteund vanuit de hele Playstation visie.”

[/stextbox]

Hakken

Dat zien we ook aan de tech demo’s. Zo is er een Augmented Reality demonstratie waarbij Marks een virtueel zwaard in handen heeft. De bewegingen worden een op een gevolgd, zonder hapering of hercalibratie. Zelfs als hij de Move even achter zijn rug houdt, raakt het systeem niet in de war. Of de RTS demo, waarbij de Move met de precisie van een muis units selecteert. Indrukwekkend is ook de ‘multitouch’ waarbij hij met twee Moves vensters in de lucht tekent, die verplaatst en met webpagina’s of door de camera opgenomen filmbeelden vult. Het is alsof het zo uit Minority Report komt. Wat dat betreft zijn deze laboratorium proeven een stuk boeiender dan de Move versie van Heavy Rain (een groot zwaai en zwabberfeest, wat de toch al ongebruikelijke bediening niet ten goede komt) en de houterige implementatie van tafeltennis, die het echt aflegt tegen hetzelfde spelletje in Wii Sports Resort.

“Natuurlijk denk ik dat de Move geweldig zou zijn als lightsaber…”

Use the Move, Luke…

Wat hoopt Marks zelf dat ontwikkelaars met de controller gaan doen? “Oh er zijn zo veel genres die hiervan kunnen profiteren. Ikzelf houd erg van RPGs en ben dan ook blij met een spel als Sorcery, waarbij je de Move als toverstaf gebruikt. Voor First Person Shooters en Real Time Strategy ligt Move ook voor de hand. Of denk aan een spel als Road Rash, waarbij je op een motor rijdt en je wapen rondslingert met de Move. En natuurlijk denk ik dat de Move geweldig zou zijn als lightsaber…” Wat hij liever niet wil zien is spellen die een knop vervangen door een beweging. “We willen niet dat de Move in alle gevallen in de plaats komt van de DualShock. Als je enkel een knop vervangt door een gebaar dan zeg ik: gebruik gewoon een knop. Aan de andere kant, als de manier waarop je zwaait invloed heeft op bijvoorbeeld het soort spreuk, dan werkt het weer wel.”

De Move moet dus vooral naast de bestaande controller zijn plaats vinden. “Er zijn vier prima scenario’s: spellen die alleen DualShock zijn, spellen die Move en DualShock combineren en games die alleen Move zijn. Maar ook denk ik dat je prima een spel kunt hebben waarbij je de DualShock even weglegt om een onderdeel met de Move te doen, en vice versa.”

Overhead

Hoewel dat niet in eerste instantie zo bedacht was, valt de introductie van Move samen met Sony’s push om 3D TVs in de huiskamers te krijgen. Dat de twee prima samenwerken blijkt uit een (onverwacht verslavende) demo waarin je een houten pop met een zwaard kan manipuleren. Je kunt benen en armen optillen, maar uiteraard ook lichaamsdelen afhakken. Dankzij de 3D bril is er op geen enkel moment frustratie over wat je wil manipuleren. Maar dit is een simpele demo. Kan de PS3 hardware wel overweg met en 3D en Move? “3D beelden belasten de GPU. Move maakt gebruik van een kwart van één SPU. Move neemt ook slechts 1 procent van het geheugen in beslag. Het valt dus allemaal heel erg mee. Kijk maar naar Killzone 3: die kan het ook allemaal prima aan.” ///
[stextbox id=”custom” caption=”Move over Kinect?”]

Microsoft’s Kinect biedt een andere oplossing voor ‘bewegingsbesturing’ dan Move. Kinect bestaat uit twee camera’s die, net als de ogen van een mens, zo in 3D kunnen zien. Het is een technologie die Sony volgens Marks ook onderzocht heeft. “Het is zeker erg interessant, zo’n 3D camera. En het is een weg die we misschien in de toekomst ook zouden kunnen volgen. Het maakt het tracken van het hele lichaam eenvoudiger. Maar heel veel van die dingen kunnen we nu ook al met de PS3 Eye. We hebben voor de oplossing met de Move gekozen omdat het in zijn geheel meer mogelijkheden voor besturing biedt als je ook wat in je handen hebt.”

[/stextbox]

About The Author
Redactie
Redactie