Now Reading
GDC Europe: Casual is het nieuwe hardcore
1

GDC Europe: Casual is het nieuwe hardcore

by Redactie Online27 augustus, 2010

Quake is hardcore. Farmville is casual. Simpel, toch? Maar wist je dat er powerleveling services bestaan voor Farmville? En dat je Quake ook ‘even’ tien minuutjes kan spelen? Dus wat maakt een spel nou casual of hardcore? volgens Matt Firor van Zenimax Online is het allemaal niet zo simpel als ‘marketing’ het graag zou zien.

“Grofweg noemen mensen ‘vrolijke kleurrijke makkelijke’ spellen ‘casual’ en ‘duistere games met veel tijdinvestering’ hardcore. Dat is niet altijd zo geweest.

In de NES tijd speelden we Mario. Een vrolijk, kleurig spel, maar verdraaid moeilijk, waar je dus veel tijd in moest steken om ergens te komen. Het onderscheid kwam pas in de jaren negentig, toen Doom en Quake verschenen. Duistere, grimmige spellen. Maar deze games verschilden qua gameplay niet zo heel veel van Mario. Alleen het perspectief (1st person) en de sfeer waren anders. Marketing bedacht dat het nodig was om Doom te diferentiëren van Mario door dit ‘Hardcore’ te noemen. Hier is het verkeerd gegaan. Ik noem dit dan ook de ‘dark ages’ van de games.”

Want volgens Firor is hierdoor een kunstmatige scheiding tussen spellen ontstaan die ontwikkelaars de verkeerde kant op stuurt.

“Er zijn mensen die op kantoor de hele dag patience spelen. Dat doen ze dus behoorlijk hardcore. En World of Warcraft heeft duizenden mensen die het allemaal niet zo serieus nemen, en nooit max level bereiken. Er zijn mensen die Farmville en de sociale druk die er van uit gaat zo serieus nemen dat ze 100 dollar over hebben om hun boerderij door een powerlevel service te laten upgraden, net zoals er WoW spelers zijn die zo een level 80 character kopen. Wat dit allemaal betekent is heel simpel:

Er zijn geen hardcore of casual spellen. Er zijn hardcore en casual gamers.”

Volgens Firor moeten ontwikkelaars zich dus niet bezig houden met het vermeende onderscheid. “Ontwikkelaars moeten maken wat ze zelf willen, en niet te veel luisteren naar marketing. De eerste spellen werden immers ook niet door marketing lui bedacht, maar door eenlingen op hun zolderkamer, die met geweldige originele ideeën kwamen.”

About The Author
Redactie Online