Now Reading
GDC Europe 2010: Westerlingen willen geen paddestoelen in hun MMOs
0

GDC Europe 2010: Westerlingen willen geen paddestoelen in hun MMOs

by Redactie Online17 augustus, 2010

Met 600.000 actieve spelers is Runes of Magic de meest sucesvolle F2P MMO ter wereld. De van oorsprong Taiwanese game moest echter flink worden omgebouwd voor hij aan de Westerse smaak voldeed.

Volgens Tony Tang, ontwerper van de game, is het ondenkbaar dat een Aziatische MMO geen paddestoelmonsters heeft in de begin gebieden. “We hadden heel schattige monsters ontworpen. Heel vriendelijk ogend. Dat leek ons perfect voor het begin van het spel.” Niet dus. Westerlingen houden niet van schattig en blijkbaar al helemaal niet van paddestoelen.

“Toch wilden we dat niet helemaal opgeven. Het was tenslotte onze game. We kwamen tot een compromis. De paddestoelen kregen armen en benen en zien er nu uit als Ninja’s. Dat bleek wel aan te slaan.”

Verdien model

RoM is gratis speelbaar. De opbrengsten komen geheel van de verkoop van virtuele items. Ook hier blijkt een groot verschil tussen Westerse en Oosterse gamers. “In Azië willen gamers gewoon krachtige uitrusting als betere wapens kopen. In het Westen zien spelers dat als valsspelen. In de Westerse versie van RoM kun je dan ook alleen dingen kopen die je personage sneller laat groeien. Zo is er en drankje waardoor je tijdelijk meer ervaringspunten per kill krijgt. Ook zijn cosmetische items zoals kostuums of decoraties voor spelerwoningen populair.” Rijdieren doen het erg goed in de winkel. “We hadden onszelf ten doel gesteld dat we iedere maand een nieuw rijdier in de winkel zouden plaatsen. Op een gegeven moment waren we daar nog niet aan toe gekomen en besloten we als lapmiddel geen heel origineel dier te ontwerpen maar een bestaand model te verkleinen tot een baby versie. Dat bleek tot onze verbazing de best verkopende ‘mount’ in de game.”

Content

In tegenstelling tot de Amerikaanse game Dungeons and Dragons Online verkoopt Frogster (uitgever van RoM) geen expansion packs of andere content. Tang: “Dat werkt volgens mij niet in onze game. Als je dat doet kunnen betalende en niet-betalende spelers niet meer samen spelen.”

About The Author
Redactie Online