Now Reading
GDC Europe 2010: Keynote Warren Spector “Embrace what makes you unique”
0

GDC Europe 2010: Keynote Warren Spector “Embrace what makes you unique”

by Redactie17 augustus, 2010

Warren Spector, bekend van onder meer Deus Ex, was de eerste échte keynote speaker van dag 1. Naast hem stonden geen andere sessies gepland en dat uitte zich in een afgeladen zaal. De vele toeschouwers zagen een bevlogen spreker die nogal stuurloos door zijn verhaal heen stuiterde. De strekking van zijn verhaal was dat games moeten ophouden te lenen bij andere media en juist hun unieke karakter moeten ontwikkelen. “Embrace what makes you unique”

“Het is prima om je inspiratie ergens vandaan te halen. Films lieten zich in het begin inspireren door theater, hoorspelen op de radio door film en televisie door radio. Games halen hun inspiratie uit alle hoeken en gaten, maar we zijn zoveel meer dan een vergaarbak van andere media.”

Parrallel action

Games hebben tegenwoordig veel gemeen met films. “We delen dezelfde terminologie. Kijk maar eens naar de aftiteling van een game, dat is net een film.” En ook de filmwereld schurkt graag tegen de gameswereld aan. Beroemde regisseurs treden op als creative directors bij games, en Hollywood scriptschrijvers worden gedeeld voor zowel films als games. Maar Spector waarschuwt tegen het gebruik van teveel filmtechnieken. “Games zijn niet gebaat bij ‘parrallel action’, waarbij de camera switcht van de ene naar de andere locatie. Wij hebben genoeg aan één camera die de actie alleen uit ons standpunt toont.”

Magische momenten

Een ander duidelijk verschil is de ‘pacing’, het tempo waarin een verhaal wordt verteld. In films kun je de tijd nemen om een verhaal te vertellen, in games is dat dodelijk. “Je hebt ongeveer vijf seconden om een speler naar binnen te trekken.” En het belangrijkste verschil is de interactiviteit van games en daarmee de repetitie van handelingen. “Games gaan niet over eenmalige magische momenten, games gaan over het eindeloos herhalen van iets leuks.”

Spector raadde de volgende boeken aan:
Janet Murray – First Person
Doug Lipman – Improving your Storytelling
Jesse Schell – The Art of Game Design
Wil Eisner – Graphic Storytelling and Visual Narration
Scott McCloud – Understanding Comics: the Invisible Art

About The Author
Redactie