Nieuws
Now Reading
Museumgames: het nieuwe tentoonstellen
0

Museumgames: het nieuwe tentoonstellen

by Redactie31 juli, 2010

Musea maken steeds vaker gebruik van games om het publiek meer te betrekken bij een tentoonstelling. Het Amsterdamse IJsfontein is expert in het maken van succesvolle museumgames. “Een museum wil altijd iets vertellen, het liefst op een leuke, boeiende manier”, zegt Pieter Snijders-Mulder, ontwikkelaar bij IJsfontein in de komende editie van Control. Hieronder een voorproefje uit het artikel.


Terwijl de riem vastklikt, beginnen de zenuwen toch op te spelen. Het mag dan wel een spelletje zijn, de verliezer wordt geofferd aan de goden. Het idee van het spel is simpel, een soort basketbal avant la lettre. Twee spelers proberen met hun heupen een zes kilo zware bal door een stenen hoepel te gooien. De eerste die vijf keer scoort blijft leven. De ander… eindigt op het hakblok. Zo ging dat in de tijd van de Maya’s, tegenwoordig spelen bezoekers van het Rijksmuseum Volkenkunde in Leiden een digitale versie van dit antieke balspel dat een stuk veiliger is. Aan de riem die net rond de middel van een jonge bezoeker is bevestigd zit een bewegingssensor. Door op het juiste moment te springen stoot het spelpersonage de bal richting de hoepel. De tegenstander doet het op zijn beurt ook, waardoor een soort van 3D Pong ontstaat.

Indringender ervaring

De game is ontwikkeld door Pieter Snijders-Mulder van IJsfontein voor de tentoonstelling Maya 2012 in het Rijksmuseum Volkenkunde in Leiden. Hij is als senior designer verantwoordelijk voor een groot aantal games die specifiek ontwikkeld worden voor musea en ook alleen daar worden ingezet. Bij het Maya balspel worden jongeren op een speelse manier uitgedaagd meer te leren over een specifiek onderdeel van de tentoonstelling. Volgens Snijders-Mulder is leren altijd het centrale punt in de ontwikkeling van museumgames: “Een museum wil altijd iets vertellen, het liefst op een leuke, boeiende manier. Het inzetten van games gaat er niet om mensen langer vast te houden, maar om ze een indringender ervaring te geven. Games laten dingen zien, maken gebeurtenissen en processen inzichtelijk zonder dat je het expliciet hoeft uit te leggen.”

Het hele artikel kunt u lezen in de komende Control die eind volgende week verschijnt. Dit artikel is onderdeel van de nieuwe themapagina “Serious & Applied Gaming”, met daarin tevens de nieuwe vaste column van Michaël Bas, Managing Partner van Ranj Serious Games.

About The Author
Redactie
Redactie