Now Reading
FestivalReplay (6): Masaya Matsuura: muziek spellen staan nog in de kinderschoenen
0

FestivalReplay (6): Masaya Matsuura: muziek spellen staan nog in de kinderschoenen

by Redactie Online16 juni, 2010

Er zijn mensen in deze wereld die geschiedenis schrijven, zonder wie onze wereld er heel anders uit zou hebben gezien. Mensen die hun stempel op de evolutie drukken en Masaya Matsuura is er een van. Op gamesgebied, wel te verstaan. Dit is namelijk de man die met PaRappa the Rapper de grondlegger is van het huidige genre muziekgames.

Van huis uit is Matsuura geen game designer, maar muzikant. Hij is medeoprichter van de band PSY • S en in 1985 lanceren zij hun eerste album. Dit verkocht anderhalf miljoen exemplaren. Niet onverdienstelijk, maar Matsuura laat zich niet beperken tot één vorm van creativiteit. Hij richt NanaOn-Sha op en in 1996 releasen ze PaRappa the Rapper. In 1999 volgt Vib-Ribbon.

Matsuura-san omschrijft zichzelf als een musicus die zoekt naar manieren om zijn creativiteit kwijt te kunnen. In zijn speurtocht naar expressiemogelijkheden komt hij van alles tegen. Bijvoorbeeld oude filmpjes van Afrikaanse kinderen die een spel met zang en dans spelen. “Bij kinderen is muzikale expressie heel intuïtief.” legt hij uit “Ze doen spelletje op muziek en vinden dit leuk, maar waarom? Hoe komt het dat ze deze schijnbaar nutteloze dingen zo leuk vinden?”

Ook laat hij zich inspireren door andere muzikanten, waaronder Marvin Gaye. Diens muziek heeft een zeer grote rol gespeeld bij de ontwikkeling van Matsuura’s bijdrage aan het One Big Game project van Martin de Ronde, getiteld WINtA. WINtA staat voor War Is Not the Answer, een zin uit het nummer What’s Going On van Marvin Gaye. Masaya Matsuura is het creatieve brein achter de titel, terwijl de ontwikkeling in handen lag van de mensen van het Friese Triangle Studios.

Volgens Matsuura-san staan ritme spellen nog in de kinderschoenen: “De innovatie op het gebied van muziekgames zal nooit ophouden.” Hij vergelijkt het genre met een pasgeboren kind dat net de ogen heeft geopend. “Zo’n kind groeit ook zonder zorg wel op, maar ontwikkelt zich pas echt onder goede begeleiding. Ik wil graag dit genre games begeleiden.”

Tijdens de sessie presenteerde Matsuura-san WINtA aan het publiek. Allereerst speelde De Ronde een… eh, ronde en scoorde een knappe 94%. Daarna was het de beurt aan thatgamecompany’s President en co-founder Kellee Santiago (zie foto) die als vrijwilliger uit het publiek naar voren kwam.

Beeld: Zuraida Buter, DGG

About The Author
Redactie Online