Now Reading
FestivalReplay (2): “Capcom’s digitale overwinning” door Adam Boyes
87

FestivalReplay (2): “Capcom’s digitale overwinning” door Adam Boyes

by Redactie8 juni, 2010

Als er een award zou zijn voor grappigste praatje op het Festival of Games, had Adam Boyes goede kans gemaakt hem te winnen (andere genomineerden: Joost van Dongen en Ard Bonewald). Boyes vertelde met veel tempo (en scheldwoorden) over Capcom’s strategie voor digitale distributie in den beginne. “Ik heb een hoop ‘shitty’ beslissingen gemaakt.”

De komst van de Xbox 360 en zijn online gameskanaal XBLA betekende een nieuwe afzetmarkt voor games. Maar omdat het idee van een online shop voor games op een console nieuw was, hadden veel publishers geen idee hoe ze hun games hier het beste aan de man konden brengen. Boyes: “Capcom of America, waar ik Business Development deed, had ook geen richtlijnen voor dit nieuwe medium. We kregen van ons moederbedrijf in Japan carte blanche om maar wat te proberen. We hebben veel fouten gemaakt, maar uiteindelijk ook wel wat goede dingen gedaan. Met drie games in de top 10 van best verkochte games was Capcom in de begindagen de meest succesvolle publisher op XBLA. Round one for Capcom.”

Exclusief bij de concurrent

In het begin was er met 50 MB een strikte limiet aan de omvang van downloadable games. Boyes: “We kwamen met Rocket Man niet eens in de buurt van de 50. Ik geloof dat de game 140 MB was, maar we hebben hem gewoon bij Microsoft aangeboden. Daar begonnen alle alarmbellen te rinkelen. ‘Geen denken aan dat zo’n grote game ooit op XBLA zal verschijnen!’ Inmiddels was ook de PS3 op de markt dus ik zei dat ik hem dan wel exclusief op PSN zou uitbrengen.” De tactiek werkte. Microsoft verhoogde de datalimiet naar 150 MB. Boyes: “Microsoft heeft door ons wel drie keer de limiet verhoogd!”

Handgetekende animaties

Capcom scoorde vooral met heruitgaves van eigen IP. Street Fighter kreeg een HD remake (“Alle handgetekende animaties opnieuw gedaan, maar dan in HD”), evenals Super Puzzle Fighter, Bionic Commando en Mega Man. Boyes: “Omdat we zo succesvol waren op XBLA en PSN gingen we ook op zoek naar nieuwe content. Daar heb ik een hoop ‘shitty’ beslissingen gemaakt. Age of Booty? Mijn schuld. Flock? Mijn schuld. Op zich geen slechte games hoor, maar niet wat gamers willen op die kanalen.”

We suck

Boyes gaf ook nog inzicht in hoe goed we tegenwoordig zijn als gamers, of eigenlijk hoe slecht… “Slechts 5 procent van alle gamers die begonnen aan Bionic Commando: Rearmed haalde het eerste level. Dat stond een verkoopsucces van de game overigens niet in de weg. En het wordt nog leuker: 0,001 procent wist Mega Man 9 uit te spelen. Capcom heeft daarom aan de laatste Mega Man (nummer 10) een Easy Mode toegevoegd, zodat wij ‘verwende gamers van tegenwoordig’ ook een kans maken de game uit te spelen.”

About The Author
Redactie
Redactie