Nieuws
Now Reading
20 mln. verlies: Playlogic legt nu focus op digitale distributie
84

20 mln. verlies: Playlogic legt nu focus op digitale distributie

by Redactie Online18 mei, 2010

De Nederlandse uitgever en developer Playlogic meldt een verlies van 20 miljoen dollar. Volgens woordvoerder Rick van Beem was 2009 dan ook “zonder meer een slecht jaar.” Als oorzaken noemt hij het verminderen van de schuldenlast en tegenvallende resultaten van Fairytale Fights.

Tegenvaller

“We hebben veel geïnvesteerd in Fairytale Fights,” zegt Van Beem. “Ons bedrijf is daar drie jaar mee bezig geweest. Op het hoogtepunt werkten er honderd mensen aan. We hebben veel aan marketing gedaan, met stands op de grote game shows. Maar de verkoop viel tegen. Het is een game tussen casual en hardcore in, en ik denk dat we dat toch niet duidelijk genoeg hebben uitgelegd.”

Het bedrijf heeft ook een schuld van 20 miljoen euro weggewerkt. Dat was een flinke aderlating, maar zorgt er voor dat Playlogic nu meer armslag heeft. “We kunnen nieuwe projecten nu makkelijker financieren.”

Digitaal is de toekomst

Van Beem zegt de toekomst van Playlogic niet somber in te zien. “We gaan een nieuwe weg inslaan. We willen de focus veel meer gaan leggen op digitale distributie. Dat heeft veel voordelen voor ons. We hoeven ons niet meer druk te maken over de distributie. We hebben directe en betrouwbare informatie over de verkoopaantallen en we hebben geen last meer van de tussenhandel. Dit levert ons betere marges op. In de huidige situatie moeten we een deel daarvan afstaan aan de distributeur en de winkelier.”

Nieuwe games van Playlogic komen dus voortaan vaker uit op XBLA, PSN, Steam en hun eigen distributieplatform Gamessence. “Met een druk op de knop is onze game dan wereldwijd  verkrijgbaar.”

Het bedrijf verwacht dat digitale distributie niet alleen de marges verhoogt maar ook meer geld vrijmaakt om te investeren in nieuwe projecten. Toch zegt van Beem dat de ‘boxed retail release’ niet meteen verdwijnt.

Playlogic gaat volgens hem niet ten onder aan de slechte resultaten van vorig jaar. “Onze relatie met Sony is niet veranderd. Nog steeds leveren we kwaliteitsproducten zoals EyePet voor hen. Ze willen de game nu ook in de VS uitbrengen. En onze nieuwe digitale focus zie ik als een grote kans voor onze eigen IP’s.”

Het verlies heeft dan ook voorlopig geen gevolgen voor het aantal arbeidsplaatsen binnen het bedrijf.

About The Author
Redactie Online