Now Reading
Top vijf alternatieven voor game cliches
2

Top vijf alternatieven voor game cliches

by Redactie Online12 mei, 2010

De wekelijkse lijst van opmerkelijke game-gerelateerde zaken. Historisch of van afgelopen dinsdag, rechtstreeks vanuit Utrecht is hier de Control Top Vijf

Games zijn cultuur. Daar zijn we het inmiddels wel over eens. Maar zijn games ook altijd even oorspronkelijk en origineel? Wij zetten hier vijf game cliches op een rijtje en bieden developers hierbij een alternatief. Bij deze is er dus geen excuus meer. Het kan anders.

5) Red de prinses!

Alsjeblieft. Is er een groter cliche denkbaar? Waarom een prinses? Wat is het toch met die prinses? Laat zitten die prinses. Of beter: jij bent de prinses. En ze hebben je gekidnapt. In plaats van een beetje in de toren te zitten smachten is het nu ‘time to kick ass’. Er zijn in games te weinig sterke vrouwelijke hoofdrolspelers waar de borsten nou eens niet een eigen zwaartekracht veld hebben.

4) Exploderende vaten

Oh kom nou toch. Hoe vaak ontploft een vat in de echte wereld? En hoe veel tot op de tanden bewapende soldaten denk je dat normaliter precies naast die vaten gaan staan? De Arbo zou het nooit goed vinden. Het is net zo logisch dat ieder rood vat ontploft als dat kippen spontaan in drukmijnen veranderen. Misschien is dat wel onze suggestie. Exploderende kippen. Of soja burgers voor de vega’s onder ons.

3) Elfen en dwergen en draken, oh my!

Tolkien bedacht zijn fantasy setting in de jaren dertig van de twintigste eeuw. Sindsdien is de wereld overspoeld door een elfen/dwergen plaag, waar het einde nog niet van in zicht lijkt. Stop daarmee. Ik meen het. Stop it! Er zijn andere manieren om een fantastische wereld te scheppen. Misschien zelfs eentje waar de speler (schok, horror) wordt verrast door totaal nieuwe wezens met eigen cultuur en achtergrond. Bijvoorbeeld de twee meter hoge Zwrog, die vier geslachten kennen en daardoor uitermate kundige krijgers zijn. En de Tafwau… een charismatisch insectoide groepsgeest die… Je begrijpt wat ik bedoel. Er is meer tussen hemel en aarde dan elfen en dwergen en draken. Die zijn inmiddels al weer zooooo 1937.

2) Schuifpuzzels

Na een bloedige strijd met een horde tegenstanders en een reusachtige eind-baas is daar… de kamer met drie gekleurde standbeelden, die elk in hun eigen nis moeten staan. *rolt met ogen*. Ja heel episch. Heel meeslepend. Is dit het enige soort puzzel dat in een actiegame past? En kom nou niet aan met een weegschaal en verschillende gewichten. Professor Layton heeft dat genre al helemaal in bezit. Wij stellen hierbij de vraag: zijn puzzels altijd nodig? En zo ja: ga eens wild. Geluidspuzzel met echo’s? Lichtval? Codes? Geheimtaal? Geur en smaakpuzzels?

1) Je bent een ruimte-marinier…

Nee dat zijn we niet. Willen we ook niet meer zijn. We hebben onze dienst er ruimschoots opzitten. Op dit moment snakken we naar een andere rol. Zelfs ‘ruimte kok’ lijkt ons op dit moment beter. Space Quest had ’s werelds eerste ‘Ruimte Concierge’ als hoofdpersoon.  Wat is er trouwens zo geweldig aan de ruimte? Okay, er is een totale afwezigheid van elfen en dwegen en draken. Dat is wel een voordeel. Maar goed: geen ruimte mariniers meer alsjeblieft. Er zijn andere interessante situaties te bedenken. Diepzee duiker? Brandweerman? Clown? Acrobaat? Astronaut? Marinier? In de ruimte? Hee… een Ruimte-Marin… Damn.

About The Author
Redactie Online