Nieuws
Now Reading
EA verhardt strijd tegen tweedehands verkoop
0

EA verhardt strijd tegen tweedehands verkoop

by Redactie Online12 mei, 2010

Vanaf Tiger Woods 2011 is de multiplayer functionaliteit van alle console sport titels van EA voorzien van een code-slot. Deze code wordt bij de game geleverd maar werkt maar een maal. Dit betekent dat bij het weggeven, uitlenen of verkopen van de game, de online functies niet meer werken. Wel kan iemand via PSN of XBL voor tien euro deze functies weer activeren. Wij spraken zowel met EA als met winkelketen Game Mania over deze ontwikkeling.

“Door tweedehands verkoop en piraterij lopen we veel inkomsten mis,” zegt een woordvoerster voor EA. “Op deze manier proberen we nieuwe inkomsten te genereren.” Volgens haar moeten we de beslissing ook niet als iets negatiefs zien.

“Online gamen is een service. Een extraatje. Wij belonen onze klanten die nieuw kopen door hen daar gebruik van te laten maken.”

Volgens EA is dit ‘heel anders’ dan een tweedehands CD kopen waar de helft van de muziek plots achter een muur zit. “Het is meer zoals garantie. Als je iets op marktplaats verkoopt, verloopt toch ook de winkelgarantie?”

Piraterij is volgens EA een enorm probleem. “Op de DS valt gewoon geen geld meer te verdienen. De 360 was al gekraakt, en de PS3 nu ook.”

Wij legden dit alles voor aan Benny Cockx, Marketing Director van Game Mania, de gamestore keten van FreeRecordshop holding. Game Mania verkoopt veel gebruikte games.

“Tja, ze zijn er al een tijd mee bezig. Voor mij is het wel nieuw dat de game gedeeltelijk niet meer werkt zonder code. Dat had EA ons ook nog niet officieel verteld.  We moeten daar onze consumenten wel eerlijk over informeren. We kunnen daar alleen maar open over zijn. Maar we hebben nog geen strategie bepaald. Ik had deze berichten over de EA sportspellen nog niet gehoord.”

Volgens Cockx wordt het er voor de consument ook niet duidelijker op. “Ik vind het een raar verhaal. Je kunt een spel dan ook niet meenemen naar iemand anders. Of uitlenen of weggeven. Je legt de consument allemaal extra beperkingen op.”

About The Author
Redactie Online