Nieuws
Now Reading
MaandagColumn (3): Virtuele vervuiling
2

MaandagColumn (3): Virtuele vervuiling

by Redactie10 mei, 2010

De MaandagColumn van deze week komt van Mathijs Konings van Monobanda.


Als je te lang over iets nadenkt wordt het leven vanzelf kut. Zoals nadenken over de immense grootte van het Internet. Een oerknal van informatie. Wauw… niet meer te bevatten. Minstens 500 miljoen terrabytes aan websites met info, games, reclame, weblogs, kranten, treintijden, sociale netwerken, chatboxen, porno, ideeën, plannetjes, kunst, aanbiedingen en tweedehands onderbroeken voor 5 euro per stuk.

En dan al die hypes die over het Internet reizen en de angst dat je  er niet bij hoort als je niet begrijpt waarom 500 mensen Rofl-en, omdat ze een pedofiele teddybeer op de schouder van een kleuter-hand-schuddende Obama zien staan. WTF?
Gelukkig heeft iemand berekend dat al die miljarden electronen bij elkaar niet meer dan 55 gram wegen. Dus dat maakt het dan weer een beetje behapbaar: het complete internet is lichter dan een roze koek.
En wat ik dan zo ontzettend treurig vind om te zien -stelletje twitterhippies- is dat blijkbaar niemand in staat is om daadwerkelijk origineel te zijn. Ik bedoel, we hebben een virtueel multiversum gecreëerd waarin meerdere fantasie universums naast elkaar bestaan en worden bewoond door duizenden mario’s en geile elfen; we hebben telepathie in de vorm van mobiele telefoons; we hebben toegang tot de hersencapaciteit van elke gek op aarde met Internet; We hebben een explosief groeiend aantal getalenteerde gamedesigners, die allemaal heel goed orks kunnen tekenen; maar waarom kunnen we in Googles-naam niet verder denken dan alles dat al ooit bedacht is!?
In de virtuele wereld zijn we inmiddels heersers van tijd en ruimte! We kunnen spelen met de 4e dimensie waarin we onszelf niet meer hoeven te binden aan de oersaaie restrictie dat alles netjes na elkaar hoeft te gebeuren!
Waarom zijn alle spellen nog steeds lineair, waarom zijn spelwerelden nog steeds realistisch? En nee, fantasy of science fiction werelden zijn niet het antwoord daarop. Fantasy en sciencefiction werelden zijn gewoon realistische werelden met een kleurig design en stomme poppetjes met veel te grote wapens op hun rug.
Game designers aller landen, maak alstublieft een game die gebruik maakt van de immense superkracht die we inmiddels vergaard hebben, want 55 gram aan schijnbaar oneindige virtuele rotzooi is gewoon veel te veel!
Zo en nu weer terug naar m’n Wii voor Moster Hunter Tri…
…want mijn wapen is bijna groot genoeg om Lagiacrus af te maken.
About The Author
Redactie
Redactie