Nieuws
Now Reading
Wegens succes: Machinarium zoekt een nieuw thuis
3

Wegens succes: Machinarium zoekt een nieuw thuis

by Redactie3 mei, 2010

Een van de meest originele games van vorig jaar was ongetwijfeld de point and click adventure Machinarium van het Tsjechische Amanita Design. Control sprak met lead designer en oprichter Jakub Dvorsky over de toekomst van de game. “Hou de distributie van je spel zoveel mogelijk in eigen hand.”

Hoewel Dvorsky geen aantallen noemt, is het duidelijk dat Machinarium goed heeft verkocht via de eigen website en digitale distributieplatformen als Steam en Direct2Drive. “Boven verwachting”, is het enige wat hij er over wil zeggen. Gesterkt door de verkopen en de laaiende kritieken van de pers, is Dvorsky nu op zoek naar nieuwe afzetmarkten voor de game. hij heeft inmiddels deals gesloten met retailers in Duitsland en Rusland. “We zijn momenteel bezig om hem ook in Groot Britannië en Australië uit te brengen via Mamba Games. Hopelijk komen we ook snel in Amerikaanse winkels. We krijgen van retail natuurlijk maar een klein deel van de taart, maar het is toch fantastisch om een game in een doos te verkopen.”

Jakub Dvorsky

Waarschuwing

Het online distribueren van Machinarium heeft de kleine studio geen windeieren gelegd. Bij Steam en Direct2Drive krijgt de developer zeventig procent van de opbrengsten, op de eigen website loopt dat zelfs op tot negentig procent. Dvorsky waarschuwt andere studio’s dan ook voor de grote online game portals: “Hou de distributie van je spel zoveel mogelijk in eigen hand. Trap niet in de beloftes van de grote casual game portals die claimen dat ze ontwikkelaar friendly zijn. Ze zijn volgens mij niet eerlijk, omdat zij zelf de prijs van je game bepalen en ze slechts een klein deel van de omzet afstaan, zo rond de twintig tot dertig procent. Ze doen in principe niets voor je, behalve je game op hun website te zetten. Wij gaan in elk geval niet werken met die grote casual game portals zolang zij hun voorwaarden niet ingrijpend aanpassen.”

XBLA of PSN

Dvorsky heeft ook geprobeerd Machinarium op XBLA te krijgen, maar na een half jaar onderhandelen met Microsoft is de game alsnog afgewezen. “Microsoft wil geen games die niet eerst exclusief voor Live Arcade waren. We kunnen het nu alsnog proberen via een publisher, maar dat vind ik een absurde manier van werken. We proberen het gewoon bij PSN en anders is de iPhone nog een optie.”

Robot in love
Machinarium is een traditionele point en click game over een robot die op zoek is naar zijn verloren liefje. Maar er is meer gaande in de prachtig vormgegeven wereld. Het verhaal ontvouwt zich bijna achteloos in de vele details en slimme grafische vondsten. Er is geen dialoog in het spel, denkballonnen met de actie in animatie geven de speler een idee wat er is gebeurd of wat er moet gebeuren. De game is online te spelen als demo en voor ongeveer vijftien euro te downloaden bij onder andere Steam en Direct2Drive, maar dus ook op de developers eigen site www.machinarium.net

About The Author
Redactie
Redactie