Now Reading
GDC 2010: Gaat Brian Reynolds social games beter maken?
1

GDC 2010: Gaat Brian Reynolds social games beter maken?

by Niels t Hooft13 maart, 2010

Hoewel we na Casual Connect Hamburg en de pr-fanfare van Zynga (60 miljoen Farmville-spelers per maand!) de buik wel weer even vol hadden van de discussie over social games, schoven we woensdagmiddag toch aan bij een paneldiscussie over dit onderwerp.

Waarom? Vooral omdat Brian Reynolds erbij zat, een veteraan uit de traditionele gameindustrie, die nu voor Zynga werkt – hij was onder andere verantwoordelijk voor Civilization 2 en Alpha Centauri. Wellicht zou hij tijdens het panel de prangende vraag beantwoorden wat er gebeurt als de gamedesignskills van ervaren ontwerpers samenkomt met de belofte van ‘social’.

Verder in het panel: Owen Mahoney van Outspark, John Vechey van Popcap en Jeff Tseng van Crowdstar. Gespreksleider: marktonderzoeker Justin Smith. De hoofdvraag: de afgelopen twee jaar hebben social games zich ontwikkeld van brakke HTML-pagina’s tot Farmville. Dus hoe ontwikkelen ze zich de komende twee jaar?

Reynolds nam het voortouw: “De productiewaarde gaat verder stijgen. En de game mechanics zullen beter worden naarmate de makers ‘social’ beter leren begrijpen.”

Volgens Tseng zijn social games nog steeds niet ‘diep’ sociaal, maar zullen ze dit wel worden. Maar wat houdt dat in?

Reynolds: “Diepe sociale games geven je meer manieren om interactie te plegen met je vrienden.” Hij herhaalde nog eens het voordeel van Facebook-games: “Je ontmoet geen nieuwe mensen, maar speelt met bestaande vrienden. Daardoor heeft de uitkomst ook meer waarde.”

Wat zijn de beste sociale interacties? Reynolds weer: “Dingen als gewassen planten, omdat ze meteen ook voor de decoratie van je boerderij zorgen. Als je je planten laat verleppen, voel je schaamte tegenover je vrienden. Schaamte is een sterke sociale emotie.”

Wat gaat er verder veranderen? Vechey: “Het zou fijn als ik niet elke keer dat ik op een site kom een fucking vriendenlijst hoef te maken. Als alle bedrijven nou Facebook Connect zouden gebruiken. Maar iedereen wil concurreren met Facebook.”

Reynolds: “Wellicht ontstaat er een developer/publishermodel. Er zijn veel kansen voor kleine, slimme teams. Een groot deel van het succes van Zynga komt voort uit het oppikken van dergelijke teams.”

Vechey: “Het wordt nu al moeilijker om social games te maken. Niet alleen de ontwikkelkosten rijzen de pan uit, maar ook de ‘cost of acquisition’ van nieuwe gebruikers.”

Smith: “Een spelidee kopiëren is makkelijk, maar de serverinfrastructuur om het te draaien en de ‘intelligence’ die nodig is om gebruikersgedrag te meten en prijzen te bepalen zijn allesbehalve makkelijk te realiseren.”

En zo werd het uiteindelijk toch weer een gesprek over businessmodellen. Wat Brian Reynolds voor draai aan social games gaat geven, zullen we gewoon moeten afwachten.

About The Author
Niels t Hooft