Now Reading
GDC 2010: de cyberpunkrenaissance van Deus Ex Human Revolution
1

GDC 2010: de cyberpunkrenaissance van Deus Ex Human Revolution

by Niels t Hooft12 maart, 2010

Hoe maak je iets unieks temidden van generieke grauwe scifishooters met standaard spacemarines? Door diep te graven om je eigen stem te vinden. Dat was de essentie van het verhaal dat Jonathan Jacques-Belletete van Eidos Montreal ons donderdagmiddag voorlegde, aan de hand van zijn ervaringen als art director voor Deus Ex Human Revolution.

Niet iedereen heeft de luxe om twee jaar te researchen, schetsen, schrappen en nog meer te schetsen. Jacques-Belletete wel. Hij gaf een fascinerend inzicht in het ontwerpproces voor de volgende Deus Ex. Beeld is er helaas nog niet van: de hipgemutste, getatoeerde, bebrilde en bebaarde Canadees dreigde iedereen die foto’s maakte tijdens zijn lezing hoogstpersoonlijk de zaal uit te schoppen.

“Don’t expect anything original from an echo,” was Jacques-Belletetes motto. En dus begon hij met een heel nieuw idee: hij wilde ontwerppatronen uit de Renaissance mengen met de cyberpunk van Deus Ex. De Renaissance omdat er toen werd nagedacht over de machine die het menselijk lichaam is, terwijl cyberpunk gaat om het upgraden van die machine. Een spannend idee: pofmouwtjes, kekke patroontjes en meer van dat soort moois.

Frictie in het team

Maar het eerste jaar van concepttekeningen was veel te letterlijk renaissancistisch. Het werkte niet. Er ontstond frictie binnen het team. Maar langzaam werden de richtlijnen bijgesteld. De Renaissance verdween meer naar de achtergrond. In de uiteindelijke ontwerpen hebben de invloeden wel degelijk hun impressie achtergelaten. Ze hebben geholpen de stijl een eigen stem te vinden, hoewel ze er niet overal letterlijk in terug te vinden zijn.

Tot slot nog wat losse eindjes: Jacques-Belletete had een mooie rant jegens te realistische spelfiguren, zoals die in Heavy Rain. “De ontwikkelaars doen al die moeite om de uncanny valley te overwinnen, en wat krijgen we? De engste spelpersonages ooit. Kijk vervolgens naar Disney en daar maken ze van een simpel theekopje een overtuigend levend wezen.”

Ook mooi was zijn beschrijving van held Adam Jensen. “He had to look like someone who can kick your ass, then go home and read a good book. And he had to be able to believably go behind enemy lines as well as have dinner at the Ritz.” De briljante oplossing om dit mogelijk te maken: twee kostuums. Een battle suit én een stijlvolle trenchcoat.

About The Author
Niels t Hooft