Now Reading
GDC 2010: ThatGameCompany’s Kellee Santiago: “Ook Indie studio’s hebben structuur nodig”
0

GDC 2010: ThatGameCompany’s Kellee Santiago: “Ook Indie studio’s hebben structuur nodig”

by Redactie11 maart, 2010

Ook indie developers hebben structuur nodig volgens Santiago.

Het ontwikkelen van een game is lastig, dat zal niemand ontkennen en helaas zal dit ook nooit veranderen. Het is een proces van zoeken naar de waarheid, weggooien van prototypen en het uitleggen aan anderen wat je nou precies bedoelt, maar het kan ook leuk zijn, tenminste als je bepaalde principes volgt. Gamedesign volgens Kellee Santiago en Robin Hunickie van ThatGameCompany

In juli 2008 debuteerde Flower op de E3 en kreeg lovende reacties van pers en publiek. De mensen van developer ThatGameCompany (TGC) kregen het gevoel dat ze ‘er waren’. Helaas volgde na de euforie een teleurstelling, er moest meer tijd en geld aan de game besteed worden om het resultaat echt goed te maken. Maar daar liet TGC zich niet door uit het veld slaan. Developers hoeven zich niet het schompes te werken of in armoede te leven, aldus lead producer Santiago. Met die gedachte was TGC opgericht en met een aantal simpel te volgen principes kan je het heel lang volhouden.

Is het romantische idee van de indie developer die het creatieve proces de vrije loop gaat juist? Nee, de creativiteit van Kellee, gamedesigner Jenova en hun team wordt tijdens het ontwikkelingsproces in vastgelegde banen geleid. Niet omdat ze nou zo gek zijn op regeltjes, maar omdat ze gemerkt hebben dat ieder proces structuur nodig heeft. Er zijn een aantal zaken die ze iedere (indie) developer op het hart wil drukken: “Wees eerlijk en hou de communicatie open, dit geldt binnen het eigen bedrijf, maar ook zeker naar partijen als publishers en investeerders. Verwar verwachtingen en schattingen niet met verplichtingen. Verwachtingen kun je bijstellen, verplichtingen liggen vast. Raak ook niet in paniek als een planning niet helemaal loopt zoals je had verwacht, een planning is slechts een schatting en daar kan je nou eenmaal wel eens naast zitten.”

De reden waarom Santiago en Hunickie het zo belangrijk vinden om hun ervaring met andere indie developers te delen is volgens Hunickie een heel egoïstische: “Wij willen dat jullie allemaal blijven bestaan en veel games maken, zodat wij ze kunnen spelen.”

[stextbox id=”custom” caption=”Kellee Santiago spreekt ook tijdens het Festival of Games”]Co-founder en President van thatgamecompany, Kellee Santiago, komt in Juni naar Nederland om een toespraak te houden tijdens het congres van het Festival of Games. Santiago vormt samen met Jenova Chen het creatieve hart van thatgamecompany, het bedrijf achter grote en vernieuwende PlayStation Network-hits als flOw en Flower.[/stextbox]

About The Author
Redactie
Redactie