Now Reading
GDC 2010: Augmented reality op de DSi
1

GDC 2010: Augmented reality op de DSi

by Niels t Hooft10 maart, 2010

Hoe maak je augmented reality mogelijk op de Nintendo DSi, met zijn relatief trage processor? Daar vertelde Tom Soderlund over op woensdagochtend. Zijn studio A Different Game is momenteel bezig met Ghostwire.

De oplossing is heel simpel, maakte Soderlund duidelijk, licht slissend en in ruitjesbroek. Het beeld van de DSi-camera wordt sterk verkleind, om in plaats van een grote foto slechts met een pixelplaatje aan het rekenen te gaan. Die plaatjes worden vervolgens frame per frame op elkaar gelegd, om te bepalen hoe de gebruiker de DSi beweegt. Aan de hand daarvan kunnen er vervolgens spelelementen op worden geplakt.

Het echte probleem, zei Soderlund, is om er vervolgens een werkbare game van te maken. Oplossing 1: kies een onderwerp dat klopt bij het medium. Zoals spoken, waarvan je al verwacht dat ze een beetje rond zullen zweven en niet pixelperfect op de achtergrond zullen staan. Oplossing 2: instrueer de speler om stil te gaan staan midden in een kamer. Want projecteer een spook op de neus van je moeder en de illusie is weg.

Soderlund ging ook nog in op de manieren waarop hij zijn game leuk probeert te maken. Hij wil onder andere dat de game langer te spelen zou zijn, door meerdere tools te introduceren waarmee de speler kan interacteren met de geesten. Daarnaast wordt ’s nachts of op een andere locatie spelen beloond.

Ghostwire verschijnt dit jaar met Halloween, althans in de VS. De makers overwegen om de game naar iPhone en Android te brengen, omdat ze op die platformen met GPS de locatiemogelijkheden kunnen uitbreiden.

About The Author
Niels t Hooft