Control Industry Award 2012 Nominatie: Lost in Time

STEM NU OP LOST IN TIME! KLIK HIER!

Breng je stem uit en maak kans op twee kaarten voor de uitreiking tijdens het Control Industry Dinner!

GAME INFO

• Format: iPad
• Developer/Publisher:
Tempeest
• Soort:
Location based / semi-applied

Gamers rennen over het algemeen niet graag voor hun spelletje. Misschien dat ze een keertje tempo versnellen als hun favoriete game midden in de nacht wordt gelanceerd en ze als eerste bij de kassa willen staan. Maar rennend gamen? Nah…

Toch weet Lost in Time van Tempeest rennen een integraal onderdeel van de ervaring te maken. Zoals een student zei die mee deed aan een vroege test: “Ik had me vooraf nog zo voorgenomen om niet te rennen, maar het was zo’n beetje het eerste dat ik deed.” Lost in Time speel je met een iPad in de hand, maar belangrijker dan het platform is de locatie. De game leidt je namelijk rond in een stad in Nederland en vertelt verhalen over hoe het er in verschillende momenten in de geschiedenis aan toeging op die plek. Utrecht is de stad waar de game onlangs is gelanceerd, maar de ervaring beperkt zich niet tot die ene stad. In de komende maanden volgen nog 19 gemeenten.

 

TRIVIA

• Tempeest krijgt advies van een zogenaamde Board of Inspiration. Die bestaat onder meer uit Hedy d’Ancona, Freek de Jonge en Willem-Jan Renger.

• De makers proberen via crowdfundingssite Symbid nog 40.000 euro binnen te slepen om Lost in Time verder uit te rollen in 19 andere gemeenten. Op moment van schrijven is ongeveer de helft van dat geld binnen.

• De onderneming Tempeest is samengesteld uit vier Utrechtse bedrijven: Living doc, Living Story, Faem en Calling the Shots.

Wat is nou precies het game-gedeelte van Lost in Time dat de verhalen vertelt door middel van prachtig geschoten filmpjes met acteurs? Tussen plekken in een stad waar weer een volgend deel van het verhaal wordt verteld, moeten vaak opdrachten worden uitgevoerd. Die opdrachten zijn gerelateerd aan de gebeurtenissen in het verhaal. In teststad Spakenburg moesten spelers bijvoorbeeld een balk tillen om de stad te versterken tegen het oprukkende water.

Door de iPad recht te houden, blijft de balk in balans. Het beeld toont de voeten van de deelnemer en de balk. Voorzichtig stappen de mensen richting de juiste straat. Gaan ze te vlug en houden ze de iPad niet recht, dan volgt een filmpje waarin de balk valt. In dat geval moeten ze weer terug naar het beginpunt om een nieuwe balk te halen. Zo zijn er verschillende spellen bedacht waarin locatie, tijd en handigheid een rol spelen. Daar komt het rennen ook om de hoek kijken, want in het verhaal over tijdreizen is tijd van essentieel belang. En zo komt het dat de deelnemers in plukjes door de stad rennen. Jong of oud, man of vrouw, het maakt niks uit. Iedereen gaat voor de bijl.

Lost in Time kent een verhaal dat alle losse historische momenten met elkaar verbindt. Een professor heeft uitgevonden hoe je kunt tijdreizen en daar maakt de tiener Thijmen nu misbruik van. Hij reist door de tijd en probeert het verleden te veranderen. Deelnemers aan de game reizen hem achterna, ontrafelen het geheim van Thijmen en de professor en ontdekken zo de lokale geschiedenis. “Geschiedenis 2.0 noem ik het wel eens”, zegt regisseur Jonas Klinkenbijl. Zijn films vormen het hart van de beleving. “We kiezen een aantal belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis van een stad en maken daar een persoonlijk verhaal van.”

Het spel dat nu gelanceerd is, is een basisgame -een soort raamvertelling- waarin de verhalen die je speelt in elke stad hetzelfde zijn. De locaties zijn uiteraard anders, maar het verhaal over de Waag is in elke stad bij de (voormalige) Waag. Informatie over de omgeving en de historische context zijn per locatie dan weer verschillend. Zodra de basisgame in heel Nederland staat, wordt de game per locatie en met hulp van lokale partners aangevuld met nieuwe lokale verhalen.
Tempeest is ambitieus met Lost in Time. Twintig gemeenten in Nederland krijgen binnenkort hun eigen versie van deze interactieve location based game. volgens Johanneke Minnema van Tempeest is er een aantal criteria waar een gemeente aan moet voldoen: “We kijken goed naar het aantal inwoners en het aantal bezoekers van die stad. Vervolgens kijken we naar de historie van die stad, zijn de verhalen in de basisgame in deze stad te spelen? Ervaren mensen daadwerkelijk de historische beleving? Is er voldoende potentie om het later uit te breiden met vervolg verhalen?”

HELP LOST IN TIME!
Laat weten waarom Lost in Time de beste Nederlandse game van het jaar is in de comments & verspreid de link naar deze pagina:
SayYes.to/Lost