Control Industry Award 2012 Nominatie: Fingle

STEM NU OP FINGLE! KLIK HIER

Breng je stem uit en maak kans op twee kaarten voor de uitreiking tijdens het Control Industry Dinner!

GAME INFO

• Format: iPad
• Developer / Publisher:
Game Oven
• Soort: Casual Mobile

Is Fingle eigenlijk wel een spel? Is het niet meer een gimmick? Zo’n app die je op de iPad zet omdat je weet dat je makkelijk scoort bij je vrienden. Zoiets als dat appje waarmee je een biertje in kan schenken en leegdrinken. Altijd lachen toch?

Wie dat zegt heeft Fingle dus nooit gespeeld. Natuurlijk, de seventies porno soundtrack en dito vormgeving doen hun best om één van de meest interessante gamemechanics ooit op touchscreens te verhullen. Maar iedereen die Fingle een kans geeft -een échte kans dus en niet giechelend afhaakt bij de eerste aanraking met een onbekende- ontdekt een even grappig als onthullend spel.

Voor wie Fingle niet kent, nog even kort een omschrijving. Twee spelers nemen tegenover elkaar plaats met in het midden een iPad. Op het scherm verschijnen voor beide spelers aparte blokjes waar ze de vingers op plaatsen. De blokjes beginnen vervolgens te bewegen en het is de bedoeling om ze te volgen met de vingers. De core mechanic is doodsimpel, zo simpel dat je binnen een minuut aan het spelen bent. Maar binnen een minuut snap je ook meteen wat Fingle zo uniek maakt. Namelijk: je raakt je tegenspeler aan. Niet per ongeluk, maar heel doelbewust. En de bewegingen zijn nogal… suggestief.

 

TRIVIA

• Fingle is een samentrekking tussen Finger en Mingle.

• Het stond op een lijst met 200 potentiële namen voor de game, de zus van Adriaan heeft uiteindelijk deze naam gekozen.

• Fingle verkoopt het beste in China, daarna Verenigde Staten en Rusland.

• Urban Dictionary geeft als betekenis van Fingle ‘the empty space between two fingers’.

• Adriaan de Jongh werd aangesproken door een jongen die zei dat Fingle hem geholpen had een meisje te versieren: “Fingle got me laid. Thanks man!”

Bedenker Adriaan de Jongh kwam per ongeluk op het idee van een aanraak-game: “Tijdens mijn studie maakte ik Jelly Reef, een game voor een multitouch table. Meerdere spelers moeten over de tafel vegen om water in beweging te krijgen. Elke keer als mensen elkaars handen per ongeluk aanraakten, volgde er uitvoerig verontschuldigingen. Dat was het moment dat ik me bewust werd van dat fenomeen.” Hij besloot om dit gegeven (‘Gameplay die verder gaat dan het scherm’) zijn afstudeerproject te maken. De Jongh ontwikkelde 15 prototypen van games waarin spelers gedwongen waren elkaar aan te raken. “Fingle was eigenlijk niet eens de leukste, maar ik kreeg er verreweg de meeste respons op.”

Awkward heette de game toen. Een naam die prima past bij het gegeven van het innig verstrengelen van de vingers met een ander. Denk er maar eens over. Wanneer raken je vingers andermans vingers aan, behalve bij een geliefde? Bij een handdruk gebeurt dat vluchtig. Misschien als je iemand iets aangeeft, maar dat zijn altijd terloopse, onbewuste aanrakingen.

“Awkward was graflelijk”, zegt De Jongh. “Er moest hoognodig een grafische schil komen die de game geschikt maakte voor commerciële release.” De Jong was inmiddels afgestudeerd en samen met Bojan Endrovski startte hij Game Oven. “Bojan had een eigen engine in C++, dus hij verzorgde de techniek, ik bedacht de levels. We zijn allebei visueel niet zo sterk dus we hebben hulp ingeroepen voor het uiterlijk.” Wat de heren wel al voor ogen hadden, waren de trailers. “Dat hele seventies pornoding zat al heel snel in ons systeem en filmmaker Gilles van Leeuwen heeft in die stijl een paar te gekke filmpjes geschoten. Toen we die zagen wisten we ook meteen hoe de game eruit moest zien.” Freelance artist Tim Hengeveld verzorgde de karakteristieke look van de game. Een neef van Endrovski uit Macedonië, Nikola Vaskov, schreef de soundtrack.

En toen was de game af. “We hebben ons gestort op het marketing gedeelte. Van alle kanten hebben we advies ingewonnen en op de dag van release gingen 400 mails de deur uit.” In de weken erna werd Fingle op vrijwel elke grote gamesite genoemd. De reviews waren lovend: ‘Fingle, the iPad’s most intimate and awkward game’ en ‘Fingle is the sort of game that could start out funny and end up sexy’ of ‘If Fingle also could dim the lights and pour two glasses of wine, it’d be the perfect way to seduce someone’.

De Jongh is realistisch: “De positieve reviews zijn fantastisch, maar wat echt heeft geholpen is de feature in de App Store. Dat was het moment dat de game écht goed ging verkopen.” Nog steeds doet Fingle het aardig, meer dan negen en een half miljoen levels zijn er wereldwijd gespeeld. Dat is veel. Heel veel. “Fingle heeft ons financieel onafhankelijk gemaakt voor in ieder geval een jaar”, zegt De Jongh. “We hebben net een game in opdracht gemaakt (De Planetenreis) en gaan nu weer verder met onze eigen games. Verwacht iets met multiplayer en met sociale interactie.”

HELP FINGLE!
Laat weten waarom Fingle de beste Nederlandse game van het jaar is in de comments & verspreid de link naar deze pagina:
SayYes.to/Fingle