Business
Now Reading
Codeglue over cryptogames: “We willen meer dan grafische schillen om blockchain tokens”
0

Codeglue over cryptogames: “We willen meer dan grafische schillen om blockchain tokens”

by Alessandra van Otterlo16 juli, 2018

Codeglue is een van de vijf finalisten in de Alto Crypto game Challenge, een competitie waarin developers games moesten pitchen die gebruik maken van de Alto challenge loot crypto-items. Codeglue CEO Peter de Jong wil namelijk echte cryptogames, geen “grafische schillen om blockchain tokens.”

“Gamers geven in games veel tijd en geld uit aan het bemachtigen van coins, zwaarden en skins,” begint De Jong zijn uitleg. “Deze in-game items zitten nu vast binnen de economie van de game die ze spelen. Door deze in-game items echter op een blockchain op te slaan, kunnen spelers makkelijker hun zuur verdiende items verkopen. Leuk voor de speler dus, maar ook goed voor de developer, want die kan bijvoorbeeld in een smart contract vast laten leggen dat hij bij elke transactie een kleine fee krijgt.”

Manipulatie voorkomen

De Jong heeft het overigens niet over een blockchain-versie van loot boxen: “Bij loot boxen zit het ‘m in het feit dat je niet weet wat je krijgt, ik heb het over bijvoorbeeld een zwaard waarvan de developer er maar een beperkt aantal van heeft gemaakt (gemint) of omdat het gebruikt is door een populaire streamer. Al dit soort informatie kan worden worden bijgehouden op een blockchain. Dit gebeurt buiten de game om, op een volgende transparante manier, zonder dat de in-game items gemanipuleerd kunnen worden. Geen zwarte markt praktijken dus.”

Liever geen Cryptokitties

Maar daar houden de mogelijkheden van blockchain wat betref De Jong niet op: “Ik denk dat in-game items het laaghangend fruit zijn voor developers en spelers, maar zijn nog meer interessante toepassingen van blockchain binnen de games industrie. Bijvoorbeeld de licenties voor games op de blockchain opslaan, zodat een speler zijn kopie van bijvoorbeeld ibb & obb makkelijk aan een vriend of vriendin kan doorverkopen. Maar een eerste goede stap zou zijn dat er games worden ontwikkeld die blockchain op een gebruiksvriendelijke manier implementeren, zodat je geen crypto guru hoeft te zijn het allemaal te begrijpen. Echter geen games zoals Cryptokitties, wat gewoon een grafische schil is om een blockchain token, maar een echte MMO, MOBA of CCG, waarbij de in-game items, zoals wapens en kaarten, toevallig ook opgeslagen worden op een blockchain.”

Finalisten in cryptogame competitie

Met het bereiken van de finale van de Alto CryptoGame Challenge – en de gewonnen $10.000 – kan Codeglue weer een stapje verder doen op het blockchain pad: “Dit stelt ons in staat te experimenteren met het gebruiksvriendelijk implementeren van blockchain technologie in onze games.” Vóór eind augustus moeten Codeglue een demo opleveren waarmee ze kans maken op nog meer cash, Alto coins, en marketing support.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).