Business
Now Reading
Eindelijk Digitale Cultuur subsidie voor games
0

Eindelijk Digitale Cultuur subsidie voor games

by Alessandra van Otterlo9 juli, 2018

Eind 2016 hield het Gamefonds op te bestaan en werden games ondergebracht binnen de deelregeling Digitale Cultuur van het Stimuleringsfonds. Dat bleek geen succes, want geen enkele developer ontving meer subsidie. Tot nu.

Met het ingaan van de nieuwe regeling zijn games samengevoegd met andere disciplines binnen Digitale Cultuur. Game developers moeten het nu opnemen tegen mensen die veel meer ervaring hebben bij het aanvragen van subsidie en dat bleek lastig.

Concurrentie

Dat concludeerde ook commissielid en developer Adriaan de Jongh in een op de website van het Stimuleringsfonds gepubliceerd interview: “Sinds games zijn ondergebracht bij de deelregeling Digitale cultuur gaat het moeizaam. Het is een bredere regeling en waar ik bang voor was, is gebeurd. Gameontwikkelaars zijn schuwer om hier een voorstel in te dienen. Onterecht, maar wel begrijpelijk. Er komen wel aanvragen voor games binnen, maar de spoeling is dunner en ze hebben zware concurrentie van meer ervaren aanvragers.” Om developers te helpen bij het schrijven van een aanvraag stelde De Jongh een checklist samen.

Drie toekenningen

Maar er is goed nieuws, want er zijn in de afgelopen ronde van de deelregeling Digitale Cultuur drie games die een subsidie hebben ontvangen.

2Awesome Studio (developer van Dimension Drive) heeft voor hun 2D platformer Energy Rush (een project waar ze al eerder aan werkten) een startsubsidie van €7.400 gekregen. Deze bijdrage is om onderzoek te doen naar innovatieve vormen van gameplay, specifiek naar ‘player death’ methodes en de moeilijkheid van levels in relatie tot ‘speed running mechanics’.

Tom van den Boogaart (een van de mensen achter Sokpop) heeft een projectsubsidie van €20.000 gekregen voor de verdere ontwikkeling van de sci-fi pixelartgame Bernband. Met dat geld kan Van den Boogaart werken aan een afgewerkt prototype waarmee hij de game bij publishers kan pitchen.

Producente en researcher Corina Maduro kreeg voor de biografische game Sisterhood startsubsidie van €7.500. Het geld is bedoeld om onderzoek te doen naar het omzetten van een waar gebeurd verhaal naar een interactieve spelervaring. Voor dit project werkt Maduro onder andere samen met game designers Paul Bierhaus en Erica Gasataya. Menno van Pelt-Deen is als adviseur bij Sisterhood betrokken.

Game maar geen game

Onder de Digitale Cultuur toekenningen uit 2017 was ook What Remains, dat een vervolgsubsidie van €35.838 ontving. Dit onderzoeksproject van kunstenares Marloes de Valk valt op de website van het fonds binnen de categorie ‘games’ omdat het uiteindelijke product een NES game is, maar het is een onderzoek naar de vraag hoe technologie en de media onze visie op klimaatverandering beïnvloeden.

Beeld bovenaan de pagina: Bernband

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).