Now Reading
Nordic Game • Siobhan Reddy over de Glitter & Doom van game development
0

Nordic Game • Siobhan Reddy over de Glitter & Doom van game development

by Alessandra van Otterlo24 mei, 2018

Siobhan Reddy is studio director bij Media Molecule, de developer van onder andere Little Big Planet. Op de Nordic Game Conference vertelt ze over de mooie en lastige kanten van het maken van games en het leiden van een team.

Een carrière in de gamesindustrie begint volgens Reddy als een vorm van zelfexpressie, maar het is commercieel succes dat de schoorsteen doet roken. Het is een wisselwerking tussen creativiteit en het maken en het daadwerkelijk shippen van een game.

Beschermen van een visie

De positie van gameproducer vergelijkt Reddy met die van een muziek- of een filmproducer, het is iemand die onderdeel is van het creatieve proces. De rol van de producer is het beschermen van een visie en zorgen dat die visie bij het publiek terechtkomt. Hij of zij moet continue kijken van er voor het team nodig is, zodat ze hun werk kunnen doen.

Er zijn dagen dat er van alles misgaat en dat zijn moeilijke dagen. Personen die een studio of een team managen moeten dat in de gaten houden, zodat mensen geen burn out krijgen. Reddy: “We moeten ons afvragen wat kunnen we doen om onze mensen en games de beste kans te geven. Hoe kunnen we iedere dag pro-actief zijn om hierbij te helpen.”

Speel je eigen game

Het begint met een goede game en wees niet generiek. Reddy haalt een quote aan van haar wederhelft, en mede-oprichter van Fireproof Games, Barry Meade: “Maak de beste game die niet bestaat in de geest van de beste games die je hebt gespeeld.”  Speel je eigen game ook vaak en veel, want het is belangrijk dat je de game goed kent, dan zie je waar het beter kan. Het lijkt een beetje een open deur, maar door tijdgebrek schiet dit er vaak bij in. Als je twijfels hebt, hou ze niet voor jezelf, maar deel ze dan met de rest van het team. Laat ook vooral anderen je game spelen, die zien weer andere dingen dan jij.

Cultuur

Toen Media Molecule in 2006 begon hebben ze in de eerste twee maanden bepaald wat er belangrijk was voor ze. Dat doel is nog steeds hetzelfde aan hun huidige doel. Voor de cultuur binnen een bedrijf is het belangrijk dat je een doel hebt dat je nastreeft. Je kan niet zomaar een doel verzinnen, het moet wel passen bij je team.
De cultuur is niet statisch, het is iets waar je tijd en moeite in moet investeren. Dingen veranderen, binnen de studio zijn nu meerdere generaties werkzaam; mensen in verschillende fasen in hun leven met verschillende behoeftes.

De mensen

Mensen maken fouten en mensen veranderen. Dat moet je als manager begrijpen. Als werknemers naar de studio komen nemen ze hun hele persoonlijkheid en leven mee. Als je feedback geeft op werk, bedenk dan dat je het over iets hebt dat door mensen is gemaakt. We moeten goed voor onze mensen zorgen en ervoor zorgen dat ze de support krijgen die ze nodig hebben. Als er geen middelen zijn om een HR persoon aan te nemen, heb dan een andere persoon waar mensen terechtkunnen. Mensen moeten zich op hun gemak voelen om hun zorgen te delen. Als manager moet je zo’n omgeving creëren.

Wanneer mensen moeten werken aan iets dat ze niet leuk vinden dan maakt dat ze ongelukkig. De liefde voor de game is het belangrijkst, en als die liefde ontbreekt dan kan je dat niet goedmaken met geld of andere dingen. Reddy doet enquêtes onder het personeel, alles anoniem en ze rekent mensen nooit af op de feedback die ze geven.

Steeds meer developers hebben een familie daarom heeft Media Molecule flexibele werkscenario’s, want ze wilden liever een situatie scheppen waarin medewerkers konden blijven dan nieuwe mensen aannemen. Het maakt Reddy niet veel uit hoe en wanneer mensen hun werk doen, als ze het maar doen. Verschillende personen hebben een verschillende houding ten opzichte van structuur. Jongere mensen in de studio hebben meer behoefte aan structuur, waardoor iedereen daar meer over na is gaan denken.

De band

Feedback geven en ontvangen is soms lastig zijn, net als het voeren van gesprekken met teamleden. Oefen dit soort dingen en zorg dat je mensen om je heen hebt met wie je kan praten als het even niet mee zit. Reddy vergelijkt game development met het lid zijn van een band die continue op toer is. In Media Molecule heeft ze de band gevonden die bij haar past.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).