Nieuws
Now Reading
Bart Bonte bereikt met zijn puzzelgames miljoenen spelers
0

Bart Bonte bereikt met zijn puzzelgames miljoenen spelers

by Alessandra van Otterlo22 februari, 2018

Je games releasen op Google Play en miljoenen downloads halen, wie droomt er niet van. Voor Belgische developer Bart Bonte is deze droom werkelijkheid, maar het is niet iets waar je hem snel over hoort: “Ik praat niet zo graag over cijfertjes, dat reduceert het maken van games tot boekhoudkundige operaties, ik praat liever over de inhoud van games.”

Bonte is indie developer die bijna tien jaar fulltime browser en mobiele games maakt. Hij doet dat in zijn eentje; code, graphics en muziek voor de games zijn allemaal van de hand van Bonte. Hij is de maker van Sugar, Sugar, een puzzel game waar je honderden suikerkristalletjes naar koffiekopjes loodst door te tekenen op het scherm, en van de Factory Balls puzzelspelletjes waarin je ballen moet produceren door het combineren van allerlei tools.

Gouden tijden voor browsergames

Bontes eerste games dateren van 2005/2006. In zijn vrije tijd maakte hij voor de lol browsergames met Flash. Hij zegt over zijn beginjaren: “Het was de periode dat portalsites zoals Newgrounds en Kongregate gouden tijden beleefden. Iedereen die creatief bezig was met animatie of games kon vanuit zijn slaapkamer zijn creatie onmiddellijk presenteren aan een massaal en gretig publiek dat enthousiast reageerde op innovatie en eigenzinnigheid.
Mijn eerste browsergames werden zo enthousiast ontvangen, dat ik eigenlijk niet meer gestopt ben met games maken.”

Liefdesverklaring aan de touchscreen

Zijn populairste game is het vorig jaar verschenen Yellow, dat onlangs bij de Google Play Indie Games contest de derde plaats in de wacht sleepte. “Yellow is mijn liefdesbrief aan de kleur geel in de vorm van een puzzelspel,” legt Bonte uit. “Maar eigenlijk is het nog meer een liefdesverklaring aan de touchscreen. Bij het creëren heb ik vooral stilgestaan bij mijn eerste ervaringen met een mobiele touchscreen. Ik wou opnieuw die opwinding vinden van de interactie met een touchscreen van voordat we dit als vanzelfsprekend gingen beschouwen, en jarenlange conventies voor mobiele games proberen te vergeten, het simpele tappen en swipen die het scherm fel laten oplichten in je hand.”


Bonte (links op de foto) bij de uitreiking van de Google Play Indie Games contest awards (beeld van blog van Bonte)

Tientallen puzzelgames

Bonte maakt alleen puzzelgames. Hij is wel eens aan andere projecten begonnen, maar volgens zijn zeggen sluipen er uiteindelijk toch altijd puzzelelementen in: “Misschien bedenk ik te graag puzzels. Het voelt voor mij gewoon goed als een game netjes een begin, een midden en een einde heeft.” Inmiddels heeft hij twaalf mobiele en meer dan 40 browsergames uitgebracht. Hij produceert drie tot vier games per jaar, allemaal bewust korte projecten: “Ik zou het moeilijk hebben om aan langere projecten te werken. Wanneer ik tegen het einde van één project kom, is er namelijk altijd weer die onrust om met iets nieuws te kunnen starten.”

De Belgische developer heeft inmiddels een flinke schare fans opgebouwd die graag zijn games spelen, maar wat maakt nou een Bart Bonte game? Zelf zegt hij hierover: “Ik denk dat mijn games redelijk universeel zijn, ik heb zo weinig mogelijk een doelpubliek voor ogen. De puzzels kunnen wel oplopen in moeilijkheid maar jongere spelers gaan toch ook verleid worden om het spel op te pikken. Mijn games zijn redelijk abstract omdat ik dikwijls vertrek van iets visueels of van een bepaald begrip, en niet van een bepaald spelmechanisme. Ik probeer om er naast die abstractie toch altijd wel hart en ziel in te krijgen en ik hoop dat er tussen de regels door steeds wat speelse eigenzinnig en humor te ontdekken valt.”

Miljoenen downloads

Alle games van Bonte samen hebben miljoenen downloads opgeleverd. Zijn populairste mobiele titel, Yellow, is goed voor meer dan vier miljoen downloads. Opvolger Red zat binnen een maand na launch al aan een half miljoen downloads. What’s inside the box heeft de twee miljoen downloads aangetikt. Hoe vaak zijn browergames worden gespeeld weet Bonte niet exact: “De games zijn op zoveel plaatsen te spelen want ze zijn vrij te verspreiden en ik houd geen statistieken bij. Als ik alleen kijk naar Kongregate kom ik daar aan 12 miljoen plays voor mijn games.”

Bontes inkomen komt volledig uit zijn games: “Dankzij de kleine catalogus mobiele games die ik heb opgebouwd kan ik er inderdaad van leven. Het blijft natuurlijk hard werken. Er komen nieuwe mobiele toestellen op de markt, app stores leggen bijkomende eisen op, API’s veranderen, dus dat betekent dat de oude games voortdurend onderhouden moeten worden. En mijn games zijn van dien aard dat eens je ze uitgespeeld hebt je ze niet blijft spelen, dus ik moet natuurlijk wel met nieuwe games op de proppen blijven komen, maar dat lukt voorlopig nog aardig.”

Naast games voor mobiel blijft hij browsergames maken: “Ik merk dat veel collega’s die indertijd ook gestart zijn met browsergames na het ineenstorten van de advertentie inkomsten dat platform hebben verlaten. Ik blijf browser versies uitbrengen van mijn games, en dan meer als personal branding en als opstapje naar mijn mobiele games.”

Hoge ratings en reviews

Wanneer we Bonte vragen naar het grote aantal spelers voor zijn games antwoordt hij: “Het hoge aantal downloads heb ik denk ik te danken aan de hoge ratings en de reviews van de spelers. Vooral de Google Play store blinkt uit in het suggereren van games die door andere spelers gewaardeerd worden. Zo komen dagelijks heel wat spelers in aanraking met mijn games, alhoewel ze daarvoor nog nooit over mij of mijn games hebben gehoord. Ik heb ook al vaak gehoord dat indien iemand één van mijn spelletjes leuk vind, de kans groot is dat mijn andere games ook in de smaak vallen. Ik doe buiten mijn eigen social media kanalen niet aan marketing voor mijn games. Ik probeer zoveel mogelijk tijd in de games zelf te steken, in plaats van in alles wat erbij komt.”

Uit Nu!

De nieuwste game van Bart Bonte, Red, is gratis te downloaden in de App Store en op Google Play. Voor een overzicht van alle Bart Bonte games kan je hier terecht.

Beeld bovenaan de pagina: screenshot Yellow

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).