Business
Now Reading
Terugblik 2017 • “We willen games maken waarmee we de hele wereld kunnen bereiken”
0

Terugblik 2017 • “We willen games maken waarmee we de hele wereld kunnen bereiken”

by Alessandra van Otterlo29 december, 2017

Control blikt met een aantal mensen terug op een jaar dat voor hen heel anders eindigt dan het begon. In dit laatste deel uit de serie vertelt Yannis Bolman, CEO van Little Chicken over hun overstap van serious naar entertainment games.

Kan je wat meer vertellen over jullie besluit om af te stappen van serious games en work for hire?

Ik denk dat er bij ons altijd een hunkering is geweest om helemaal los te kunnen gaan met onze eigen ideeën. Bij serious games en work for hire ben je gebonden aan de wens van een externe partij. Daar kan je heel veel aan trekken om een zo goed mogelijke game te maken; iets waar we in de loop van zestien jaar natuurlijk een hoop ervaring mee hebben opgedaan. Bij dit type games ben je echter ook gebonden aan een heel specifiek, en daardoor ook beperkt, publiek en we wilden games maken voor een groter podium, games die daadwerkelijk de hele wereld konden bereiken.

Toen we onszelf de vraag stelde wat we nou echt wilden en wat we na zestien jaar konden doen om onze passie voor game development vast te houden, was daar eigenlijk maar een antwoord op: games maken vanuit je eigen gekte, zonder limieten. We hadden, gezien het talent binnen ons team, de overtuiging dat we dit ook zouden kunnen. Het was een keuze waar we met de hele studio achter stonden en waar onze passie lag. Dat gaf ons het vertrouwen om de sprong te wagen.

Eind 2016 namen we daarom het besluit om ons als bedrijf meer te richten op entertainment games. Dit betekende een flinke verandering en het omgooien van de bedrijfsstructuur, wat fijne en minder fijne gevolgen had.

Had je verwacht dat de overstap zo zou verlopen?

Van tevoren had ik alleen maar kunnen hopen dat 2017 voor ons zo positief zou uitpakken. Na heel lang games maken voor klanten voelde het als een echte vuurproef en het kostte even tijd om onszelf te herpakken. Hierbij hielp het heel erg dat onze eigen entertainmentprojecten aansloegen en tractie kregen. We wisten zelfs een deal te sluiten met een van ‘de grote drie’. Waarvoor kan ik nu nog niet zeggen, maar dit project wordt volgend jaar aangekondigd.

Daarnaast viel onze mobiele game REKT! op bij Apple, wat een feature en veel zichtbaarheid opleverde. En als klap op de vuurpijl tekenden we een deal voor city management game Blaze!. Ook hiervan zullen we in 2018 meer laten zien. Al met al leek het alsof de wereld zich om onze nieuwe richting heen vormde, en dat vind ik bijzonder.

De markt voor entertainment games wordt steeds drukker, waarom zien jullie daar voor Little Chicken juist kansen?

We hebben een hoop ervaring en kunnen lean en mean games maken. We zijn in staat om heel goed in te schatten hoe we een game op tijd en binnen een bepaald budget kunnen maken. Maar belangrijker nog, we voelen met zijn allen nog heel erg de passie voor het maken van games. De combinatie van deze twee factoren, gekoppeld aan een uitgebreid netwerk in de industrie geeft ons misschien de edge om meer te kunnen doen dan overleven. We hebben er in ieder geval verdomd veel zin in!

Wat zijn de plannen voor 2018?

Meer vette games maken. We gaan natuurlijk de projecten die we dit jaar gestart zijn releasen. Daarnaast zijn we ook al een tijdje bezig met Fireflush, een mobiele game die uit hetzelfde gedachtegoed komt als REKT!

We hebben ook plannen om REKT! naar alle platformen te brengen, met name op de grote schermen. Het is namelijk supervet om het met controller op televisie te kunnen spelen en we zijn al helemaal wild van het idee om het straks op de Nintendo Switch te kunnen spelen! Inmiddels broeden we ook weer op nieuwe projecten. Het wordt leuk in 2018!

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).