Business
Now Reading
Terugblik 2017 • “Work for hire en enkel overleven was niet ons doel”
0

Terugblik 2017 • “Work for hire en enkel overleven was niet ons doel”

by Alessandra van Otterlo27 december, 2017

Control blikt met een aantal mensen terug op een jaar dat voor hen heel anders eindigt dan het begon. In dit korte interview vertelt Eric Diepeveen, mede-oprichter en CEO van Stolen Couch Games, waarom ze zijn gestopt, maar toch ook doorgaan.

Is het stoppen van Stolen Couch iets wat jullie al langer aan zagen komen?

Toen we met Stolen Couch begonnen wilde we geld verdienen met het maken van games. Al snel merkten we dat work for hire en enkel overleven niet ons doel was. Na de releases van de eerste paar games wilden we een laser gefocuste richting op gaan. We gingen focussen op maar een ding, onze technologie die we toepasten in de Castaway games. Het moment dat we enkel nog maar bezig zouden zijn met overleven zou ook het moment zijn dat we zouden gaan stoppen. Dat moment kwam in 2017.

Waarom hebben jullie dit besluit genomen?

Het is eigenlijk heel simpel. We hebben in het begin van de ontwikkeling van Castaway Home Designer target KPIs gesteld. Voor zowel de softlaunch als voor de world wide release. Tijdens de softlaunch lagen de werkelijke KPIs veel lager. We hebben na enkel weken softlaunch de game wereldwijd uitgebracht en meteen de stekker eruit getrokken.

Wat doen jullie nu en hoe bevalt dat?

We zijn allen onze eigen weg in geslagen. Selma Oors werkt als Senior Producer bij Nixxes, Bjorn Spies werkt als programmeur bij Sparkling Society, Arthur Koopmans is met eigen projecten bezig, en ik werk bij Sticky Studios als Product Manager. In principe maakt het niet uit aan welke game je werkt. Het gaat erom dat je werkt in een goed team. Voldoening moet je niet halen uit oppervlakkige zaken als reviews of aantal downloads. Haal het uit de tijd die je tussen de releases in steekt.

Wat gebeurt er nu met Castaway Paradise?

Er staat nog veel leuks in de planning voor Castaway Paradise. In 2018 brengen we samen met Codeglue de game naar consoles. Op mobiel gaat de game ook steeds beter. Dankzij de release van Animal Crossing krijgen we meer downloads en hebben we nu meer abonnees dan ooit.

Wat zijn de plannen met Stolen Couch?

Stolen Couch blijft in 2018 gewoon bestaan. Hoewel we geen kantoor meer hebben worden onze games nog steeds ondersteund. De live-ops technologie achter de games draait nog steeds, waardoor spelers telkens nieuwe content voorgeschoteld krijgen. Met de release van de console, en een geupdate desktop versies zijn wij ook nog wel even zoet.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).