Nieuws
Now Reading
Paul Hanraets van publisher Good Shepherd: “We willen investeerders enthousiast maken over games”
0

Paul Hanraets van publisher Good Shepherd: “We willen investeerders enthousiast maken over games”

by Alessandra van Otterlo7 november, 2017

Paul Hanraets is van oorsprong marketeer. Toen hij in 2007  ‘Games Guide Magazine’ en de bijbehorende activiteiten aan Sanoma verkocht, had hij wat geld en tijd over en begon het Dutch Game Fund. Reden: hij zag voldoende talent in Nederland, maar veel ideeën liepen vast op gebrek aan funding.

“Er waren twee soorten investeerders,” zegt Hanraets, “Het ene soort begreep de industrie helemaal niet en bleef daarom weg. Het andere soort kende de industrie, maar ook de bedrijven waar het misging, zoals Playlogic en Virtual Fairground, en waren daarom huiverig om in te stappen.” Toch wist Hanraets een aantal investeerders te interesseren voor het fonds, en voor aanvullende financiering klopte hij aan bij de overheid. Helaas wilde het ministerie van Economische Zaken niet meewerken en ging het fonds ter ziele.*

De geboorte van Gambitious

Hanraets zocht een andere oplossing voor het fundingprobleem van developers: “Ik was in aanraking gekomen met Symbid, een equity crowdfunding platform en dat idee sprak me aan. Dit was voor het Kickstarter succes van Double Fine, maar crowdfunding was al wel in opkomst. Met Gambitious creëerden we een equity crowdfunding platform speciaal voor games, dat draaide op het platform van Symbid.”

Toen Double Fine ruim drie miljoen dollar ophaalde via Kickstarter, verstuurde Gambitious een persbericht waarin stond dat dingen als t-shirts leuk zijn als reward, maar dat het nog veel leuker is om in een game te investeren. Dat bericht wekte de aandacht van publisher Devolver, wiens oprichters Mike Wilson en Harry Miller een aandeel namen in het crowdfunding platform.

Bewezen businessmodel

“Het eerste project, trein simulator Train Fever bewees ons businessmodel,” zegt Hanraets, “De developers waren in gesprek met Zwitserse investeerders, maar die twijfelden. Toen de campagne op Gambitious live ging en de fans massaal meededen, werd die twijfel weggenomen en stapten ook de investeerders in. Dat gaf de fans weer vertrouwen en ook van die kant kwam er weer geld bij.”

Toen de developer van Train Fever vroeg of Hanraets ook wilde helpen bij het uitgeven van de game, werd Gambitious naast crowdfunding platform ook publisher. Door allerhande regels die per land verschilden werd het crowdfunding deel steeds lastiger, waardoor Gambitious besloot om zich volledig te focussen op publishing.

Publisher en investeerder

Eerder dit jaar veranderde Gambitious van naam en werd Good Shepherd. Hanraets hierover: “We stonden teveel bekend als crowdfunding platform en toen we een grote investering binnen wisten te halen was dat een mooi moment voor een rebranding.”

Good Shepherd is een publisher, maar tegelijkertijd bieden ze investeerders de mogelijkheid om mee te investeren in de titels die ze uitgeven. Deze investeerders delen dan voor vijf jaar mee in de winst uit verkopen van de game. Hanraets over deze manier van werken : “We willen investeerders enthousiast maken over games en ze koppelen aan onze projecten. We steken niet alleen als publisher, maar ook op persoonlijke titel geld in de projecten. Dat maakt dat investeerders ook makkelijker instappen.”

“Uit de eerste verkopen verdienen investeerders eerst hun inleg terug,” vervolgt hij. “Tot nu toe is het merendeel van onze games binnen een jaar winstgevend en dat genereert interesse. Voorheen bepaalden investeerders via ons platform of ze op basis van een trailer of het project hun geld erin wilden stoppen. Nu zijn er investeerders die liever in een portfolio willen stappen. We zullen dan ook binnenkort een (klein) gamefonds op zetten, maar dan met internationale focus, niet alleen voor Nederland.”

Investeerders opvoeden

Inmiddels heeft Good Shepherd een groep van 150 actieve investeerders, die gezamenlijk 3 miljoen dollar investeerden in games. Nieuwe investeerders vinden is tot nu toe een organisch proces, ze komen via anderen die al hebben geïnvesteerd en die het verder vertellen. Good Shepherd start binnenkort met het actief werven van investeerders. Hier in Nederland lanceren ze een campagne om investeerders bekend te maken met games. Hanraets zegt hierover: “We zullen ze een beetje moeten opvoeden, en ze laten zien hoe groot en dynamisch de industrie is, en ze vertellen waarom games leuk maar ook lucratief kunnen zijn.”

Balans in portfolio

Inmiddels besteedt Mike Wilson zijn tijd volledig aan The Good Shepherd, waar hij verantwoordelijk is voor de creatieve kant. Hanraets richt zeer meer op investeerders en de financiële kant van het bedrijf, maar ook is hij nog betrokken bij het beoordelen en tekenen van nieuwe games. Op dit moment is de line-up nog breed, maar de uitgever wordt wel selectiever in het kiezen van projecten: “We proberen een balans te vinden in onze portfolio tussen experimentele titels en games die een wat grotere commerciële kans van slagen hebben. We hebben een voorkeur voor games met een sterke narrative en ook goede muziek wordt voor ons steeds belangrijker.”

Als we Hanraets vragen naar iets waar hij in een pitch op afknapt is hij heel resoluut: “Stuur voor je pitch een teamlid dat enthousiast is over het project, want als je in een pitch zelf geen enthousiasme op kan brengen, hoe kan je iemand anders dan enthousiast krijgen.

Publisher panel op Control Conference

Paul Hanraets is een van de leden van het publisher panel op Control Conference. Tijdens dit panel hoort het publiek hoe een publisher een game evalueert, wat do’s en don’ts zijn in het samenwerken met een publisher. Met deze informatie kan je voor jezelf bepalen of werken met een publisher nut heeft voor jouw game, wat je van een uitgever kan verwachten en hoe developer en publisher samen kunnen werken om van een game een succes te maken.

Het publisher panel wordt gemodereerd door Eric Bartelson, voorheen hoofdredacteur van Control. Naast Hanraets nemen meer publishers deel, waarover binnenkort meer.

 

* Lees dit interview met Paul Hanraets uit 2010 voor het complete verhaal rondom het Dutch Game Fund.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).