Business
Now Reading
Force Field weet in een lastige VR-markt toch winst te maken
0

Force Field weet in een lastige VR-markt toch winst te maken

by Alessandra van Otterlo21 september, 2017

In een interview met Gamesindustry.biz vertelt Martin de Ronde, Chief Creative Officer bij Force Field, dat de studio winst maakt. Een mooie prestatie voor een bedrijf dat zich volledig richt op VR. De Ronde legt in het interview uit dat ze succesvol zijn door niet alleen games voor consumenten te maken, maar door ook te werken voor zakelijke klanten.

Oog in oog met Rembrandt

Zo maakte Force Field voor autofabrikant Audi een VR demo voor de introductie van een nieuw model. En onlangs kwam de, in opdracht van Oculus gemaakte, Gear VR-ervaring ‘Meeting Rembrandt’ uit, waarin mensen terug kunnen naar de 17e eeuw voor een kijkje in de wereld van Rembrandt van Rijn.

Hoewel Force Field ook games maakt – zoals Landfall voor de Oculus Rift, en Gear VR titel Term1nal – is het idee om voor zakelijke klanten te werken niet pas ontstaan toen bleek dat die games niet voldoende opleverden. Het was vanaf het begin het plan, omdat de markt voor consumenten-VR op dit moment niet groot genoeg is om voldoende omzet te genereren.

Vanaf volgend jaar een gezonde markt

In 2016 gaf Force Fields CEO Arthur Houtman in een interview met Control al aan pas in 2018 een solide economisch model voor consumenten-VR te verwachten. Ook De Ronde zegt tegen Gamesindustry.biz dat er pas vanaf 2018 een markt ontstaat die gezond genoeg is voor VR games. Tot die tijd blijft Force Field de omzet voornamelijk uit de zakelijke markt halen: “Merken komen aan boord, en grote organisaties als pretparken, dat is waar substantiële omzet zit. Geld kan komen van hardwarefabrikanten die headsets maken, maar ook van bedrijven die zich aan de rand van de VR-markt begeven.”

Toekomst VR-arcades is onzeker

Force Field werkt aan location-based VR-ervaringen, maar De Ronde ziet daar wel een risico: “Het laatste wat we willen is een situatie creëren die vergelijkbaar is met de Ridge Racer implosie. Het moment dat ik mijn PlayStation kreeg en Ridge Racer speelde, is het moment dat ik niet meer naar arcade-hallen ging. Ik denk dat het goed is voor de markt wanneer de prijzen van headsets blijven dalen, maar VR-arcades verliezen daarmee wel deels hun relevantie.”

De consument wil meer

Om de consument over de streep te trekken zijn er meer goede games nodig. Oculus steekt een hoop geld in de ontwikkeling van content en een aantal grote publishers zijn bezig met VR, maar het gaat niet snel genoeg. “We hebben meer third-party publishers in de markt nodig,” zegt De Ronde. “We zijn er heilig van overtuigd dat we het ecosysteem nú moeten uitbouwen met spectaculaire ervaringen. Mensen hebben tamelijk dure hardware gekocht, en ze verdienen content van hoge kwaliteit die vergelijkbaar is met andere content die ze zien [op console en PC]. Er moeten meer mensen bijkomen met een grotere diversiteit aan budgetten, niet alleen leuke indie dingen. Er is zijn een hoop leuke indie dingen, maar het is allemaal klein. We lopen het risico dat mensen VR gaan zien als een platform voor demo’s.”

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).