Business
Now Reading
Respawn 2017 • “Eigenlijk wilden we geen consoleversie van Armello maken”
0

Respawn 2017 • “Eigenlijk wilden we geen consoleversie van Armello maken”

by Alessandra van Otterlo21 augustus, 2017

Toen League of Geeks aan digitale strategische board game Armello begon was het een mobiele game. Tijdens het development verschoof de focus  naar Steam, maar de game zou zeker niet naar console komen, dachten ze.

De eerste keer dat League of Geeks mede-oprichter Trent Kusters met Sony in contact kwam was dat zijn boodschap. Dank voor de interesse, maar we hebben geen plannen voor een consolerelease. De platformhouder liet zich echter niet zomaar afschepen en kwam een tijd later terug met het aanbod om Armello mee te nemen in hun Vote to Play programma. Dat was een nieuw programma, waarin spelers kiezen welke nieuwe titel als gratis game in PlayStation Plus terecht kwam.

Marketingkracht van Sony

Dat aanbod was te mooi om af te wijzen en twaalf weken voor launch nam League of Geeks het besluit ervoor te gaan. Opname in Vote to Play gaf een maand lang extra exposure voor Armello. Het geld wat ermee gemoeid was betekende ook dat de game gelijk na launch al uit de kosten was. Daarnaast gaf het journalisten ook wat om over te schrijven. Kusters zegt hierover tijdens de League of Geeks talk op Respawn: “Als we het alleen bij Steam hadden gehouden was de boodschap geweest dat Armello uit Early Access kwam. Met het toevoegen van PS4 als platform was er ook echt iets nieuws te melden. Dat, gecombineerd met de marketingkracht van Sony, genereerde flink wat aandacht en dat leidde ook tot meer verkoop op Steam.”

Armello heeft 1 miljoen Autralische dollars opgebracht op console. “Dat is omgerekend ongeveer een euro,” grapt Kusters. De console-omzet bedraagt tien procent van hun year to year omzet.

Waarde van DLC

Na de release zijn ze begonnen met het uitbrengen van DLC. Iedere acht weken komt er nieuwe content uit. Voor iedere update doen ze een marketing campagne, waarvoor ze speciale social assets maken. De features in de DLC worden stukje bij beetje bekend gemaakt en dat genereert buzz binnen de community. Kusters: “Een update genereert meer tractie op Google dan welke aankondigingen dan ook die we voor de launch hebben gedaan.”

Het was Paradox die League of Geeks leerde dat DLC meer waarde heeft dan een base game. Zo kost de base-game Crusader Kings II €39,99 terwijl de bundel met alle DLC erin maar liefst €268,82 kost. De DLC van Armello brengt inmiddels evenveel geld in het laatje als de originele game.

Nieuwe game

Het uitbrengen van steeds nieuwe content voor Armello betekent wel dat League of Geeks nog steeds geen andere game heeft kunnen launchen. Kusters: “We werken wel aan een nieuwe game, maar die komt voorlopig nog niet uit.

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).