Business
Now Reading
Game reviews • “Een review is slechts een momentopname”
0

Game reviews • “Een review is slechts een momentopname”

by Alessandra van Otterlo10 juli, 2017

Control duikt in de wereld van reviews. Wat vinden de verschillende publishers, developers, journalisten, en platforms als OpenCritic en Metacritic over dit onderwerp. Wij legden journalisten een aantal vragen voor. Dit keer de visie van Paul Hulsebosch, Redacteur Games bij tech-website Tweakers.

 

Op de meeste platforms kunnen gamers sterren geven of op een andere manier aangeven wat ze van een game vinden. Vind je dit een positieve ontwikkeling?

“Prima ontwikkeling. Laat iedereen zijn stem kenbaar maken, desnoods in een cijfer of ster. Het valt op dat lezers veel extremer stemmen dan de reviewers van de verschillende media. Lezers geven makkelijk een 1 of een 10 en reviewers niet. Maar los daarvan; het is uiteindelijk de mening van het koperspubliek dat telt, niet die van het reviewersgilde.”

Hoe verhouden reviews van professionals zich tot gebruikersreviews en tot YouTubers en streamers? 

Er zijn, met de komst van steeds meer user reviews en YouTubers, steeds meer meningen over een betreffende game te vinden. Dat zal de invloed van professionele reviews doen afnemen. Ik zie ook regelmatig een opmerking voorbijkomen van een lezer die stelt dat hij of zij meer waarde hecht aan een user review dan aan een professionele. Toch denk ik dat er nog steeds veel ruimte is voor professionele reviews. Al is het maar als iets om je tegen af te zetten, als startpunt van een user review waarin een afwijkende mening geventileerd wordt. Zoals ik eerder zei, denk ik dat YouTubers en user reviewers geneigd zijn tot een iets extremere mening. Alleen vermoed ik ook dat iedereen die vaker reviews schrijft vanzelf een wat gematigder of genuanceerdere mening ontwikkelt. Als je alleen maar Half-Life 2 gespeeld hebt, dan valt BioShock misschien tegen. Als je echter ook Alien: Colonial Marines gespeeld hebt, dan is BioShock helemaal zo slecht niet. Om maar even snel wat namen op een rij te zetten.

Wat vind je er van dat sommige publishers er voor kiezen om de pers geen review copies meer te sturen vóór release?

“Flauw, maar natuurlijk hun goed recht. Het hoort bij het spelletje tussen uitgevers en pers. Het is precies waar het vak van recensent een heel klein beetje journalistieke waarde krijgt, want het is dan opens aan de pers om op gepaste wijze te antwoorden op het gedrag van de uitgever. Als de game een review waard is, dan dient die gedegen geschreven te worden. Niet lukraak afkraken, maar juist met waardigheid bespreken. En desnoods (maar niet noodzakelijk) ingaan op de reden waarom de uitgever mogelijkerwijs besloten heeft de game niet ter review aan te bieden.”

Metacritic plaatst alleen het eerste cijfer van een review. Vind je dit terecht? Is dit iets waar een reviewer rekening mee moet houden?

“Nee, het medium moet doen wat hen goeddunkt. Als er reden is om een cijfer aan te passen, dan moeten ze dat doen. Dan is het aan Metacritic om daarop te reageren. Past Metacritic het cijfer niet aan, dan ondermijnt dat de waarde van Metacritic.”

“Los daarvan ben ik op zich niet blij met de trend om ‘voorlopige reviews’ te plaatsen, om maar zo snel mogelijk iets online te hebben. Al ben ik daarin een ouwe lul, vrees ik, want ik snap goed dat het voor lezers prettig kan zijn om zo snel mogelijk informatie te krijgen van het medium van hun voorkeur. Metacritic moet duidelijk nog een antwoord vinden op die ontwikkeling (en ik misschien ook).”

“Een gerelateerd punt; wat te doen met patches en gereviewde games? Uitgevers en lezers klagen vaak dat een cijfer behorend bij een review te laag is omdat er inmiddels een patch is die allerlei problemen oplost, zodat het gegeven oordeel/cijfer niet meer klopt. Moeten media daar iets mee? Nee, niet noodzakelijkerwijs. Het kan aanleiding zijn om het cijfer aan te passen, maar wat mij betreft alleen na een aanvulling op de tekst, waarbij de oorspronkelijke kritiek te lezen blijft. Ik vind echter dat media zeker niet verplicht zijn om de review aan te passen. Een review is ook een momentopname. Games als Diablo, StarCraft en Civilization vinden vaak pas een jaar na release hun definitieve vorm, na talloze patches. Daar kun je als reviewer weinig mee. Het kan te allen tijden reden zijn om een review aan te passen, maar hoeft niet. Zorg dat bij al je publicaties een datum staat zodat lezers kunnen nagaan wanneer (lees; na welke patch) hij geschreven is. Dat moet genoeg zijn.”

 

Eerdere artikelen in deze serie:

GAME REVIEWS • “BOZE GAMERS KUNNEN OP SOCIAL MEDIA EEN TITEL BREKEN”

GAME REVIEWS • “RECENSENTEN MOETEN UIT PRINCIPE NOOIT REKENING HOUDEN MET METACRITIC”

GAME REVIEWS • “VOOR INDIE TITELS IS NIET HET CIJFER, MAAR HET AANTAL REVIEWS BELANGRIJK”

GAME REVIEWS • HOE WERKT METACRITIC

REVIEWS, ZEGEN OF ZUCHT?

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).